Σύνδρομο γραφείου: ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας στην αντιμετώπιση

σύνδρομο γραφείου cover

Στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, η καθιστική ζωή γίνεται όλο και περισσότερο ο κανόνας και μαζί της έρχονται διάφορες μυοσκελετικές διαταραχές, γνωστές και ως “σύνδρομο γραφείου”. Το σύνδρομο γραφείου δεν κατατάσσεται ως μια αυτόνομη πάθηση, αλλά μάλλον ως μια ομάδα συμπτωμάτων που εμφανίζονται συχνά μαζί λόγω της καθιστικής φύσης της σύγχρονης εργασίας. Η κατάσταση αυτή παρατηρείται κυρίως σε εργαζόμενους σε γραφεία που περνούν μεγάλα χρονικά διαστήματα καθισμένοι, οδηγώντας σε μια σειρά συμπτωμάτων που μπορεί να επηρεάσουν την παραγωγικότητα αλλά και συνολικά την ποιότητα ζωής τους.

Αιτίες του συνδρόμου γραφείου

Η κύρια αιτία του που προκαλεί το σύνδρομο γραφείου είναι η έλλειψη κίνησης και η κακή στάση του σώματος που συνδέονται με την πολύωρη καθιστή εργασία σε ένα γραφείο. Οι παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό περιλαμβάνουν:

• Ακατάλληλη ρύθμιση του χώρου εργασίας, όπως η μη εργονομική τοποθέτηση της οθόνης του υπολογιστή, του πληκτρολογίου και της καρέκλας, η οποία μπορεί να αναγκάσει το σώμα σε μη φυσιολογικές θέσεις.
  • Παρατεταμένη καθιστική ζωή, ειδικά η παραμονή σε μια θέση για πολύ ώρα χωρίς επαρκή διαλείμματα μπορεί να οδηγήσει σε μυϊκή δυσκαμψία και καταπόνηση.
  • Η περιορισμένη σωματική δραστηριότητα μειώνει το συνολικό μυϊκό τόνο και τη δύναμη, καθιστώντας το σώμα πιο ευάλωτο σε τραυματισμούς.
  • Η συνεχής πληκτρολόγηση ή χρήση του ποντικιού μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμούς από υπερβολική χρήση, όπως σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα ή τενοντίτιδα.

Συμπτώματα του συνδρόμου γραφείου

Τα συμπτώματα του συνδρόμου γραφείου ποικίλλουν από άνθρωπο σε άνθρωπο αλλά συνήθως περιλαμβάνουν:

• Χρόνιο πόνο στον αυχένα και τους ώμους. Η δυσκαμψία και ο πόνος σε αυτές τις περιοχές είναι συνηθισμένα φαινόμενα που οφείλονται στην κακή στάση του σώματος και στη ρύθμιση του γραφείου.
  • Πόνο στην οσφύ. Συχνά προκύπτει λόγω της κακής στήριξης της καρέκλας και του παρατεταμένου καθίσματος.
  • Πονοκέφαλοι, οι οποίοι μπορεί να σχετίζονται με την ένταση στον αυχένα και στο άνω μέρος της πλάτης.
  • Καταπόνηση των ματιών, ως αποτέλεσμα της παρατεταμένης χρήσης του υπολογιστή.
  • Πόνος στον καρπό, ο οποίος συχνά συνδέεται με επαναλαμβανόμενες κινήσεις όπως η πληκτρολόγηση.
  • Κόπωση και λιγότερη παραγωγικότητα λόγω σωματικής δυσφορίας.

Η διάγνωση συνήθως περιλαμβάνει φυσική εξέταση, λήψη του ιατρικού ιστορικού αλλά και των εργασιακών συνηθειών του ασθενούς. Οι επαγγελματίες υγείας μπορούν επίσης να διενεργήσουν εξετάσεις για να αποκλείσουν άλλες παθήσεις που θα μπορούσαν να μιμούνται ή να συμβάλλουν στα συμπτώματα, όπως ενδεχόμενα προβλήματα δίσκων στη σπονδυλική στήλη.

Πώς αντιμετωπίζεται το σύνδρομο γραφείου;

Η θεραπεία γενικά επικεντρώνεται στην ανακούφιση των συμπτωμάτων και στην τροποποίηση των συνηθειών για την πρόληψη της επανεμφάνισης. Οι συνήθεις προσεγγίσεις περιλαμβάνουν:

• Εργονομικές προσαρμογές, βελτιστοποίηση της ρύθμισης του σταθμού εργασίας για να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που να ευνοεί τη σωστή στάση σώματος.
  • Τακτικά διαλείμματα προκειμένου οι εργαζόμενοι να βρίσκονται σε κίνηση και να μειώνεται έτσι η καταπόνηση του σώματος από την παρατεταμένη καθιστική στάση.
  • Ειδικές ασκήσεις για την ενδυνάμωση των μυών και τη βελτίωση της ευλυγισίας, ειδικά στον αυχένα, την πλάτη και τους ώμους.

Σύνδρομο γραφείου και ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας

Η φυσικοθεραπεία συμβάλλει καθοριστικά τόσο στη θεραπεία όσο και στην πρόληψη του συνδρόμου γραφείου. Οι φυσικοθεραπευτές εφαρμόζουν τεχνικές και θεραπείες που προσαρμόζονται στις ανάγκες και τα συμπτώματα του κάθε ατόμου. Ένα πρόγραμμα φυσικοθεραπείας για το σύνδρομο γραφείου μπορεί να περιλαμβάνει:

• Κινησιοθεραπεία (διατάσεις, ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις με έμφαση στην ιδιοδεκτικότητα και στην κιναισθησία)
  • Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης (Ackermann)
  • Περίδεση (Kinesio taping)
  • Φυσικά μέσα (παγοθεραπεία, tens, laser, υπέρηχο, tecar, biofeedback, SIS, κρουστικό υπέρηχο)
  • Βελονισμός (dry needling)
  • Εκπαίδευση του ασθενή και ενημέρωση για την παθολογία του καθώς και για τις δραστηριότητες που μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα ή να τον επιβαρύνουν περισσότερο
  • Θεραπευτική άσκηση (λειτουργική επανεκπαίδευση, ασκήσεις νευρομυϊκού συντονισμού).

Το σύνδρομο του γραφείου, αν και συχνό, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ευημερία και την παραγωγικότητα ενός ατόμου. Μέσω ενός συνδυασμού θεραπευτικών τεχνικών και εκπαίδευσης πρόληψης, η φυσικοθεραπεία προσφέρει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη διαχείρισή του. Με την αντιμετώπιση τόσο των συμπτωμάτων όσο και των υποκείμενων αιτιών, η φυσικοθεραπεία όχι μόνο συμβάλλει στην ανακούφιση του πόνου αλλά συμβάλλει και στην βελτίωση της συνολικής υγείας και στην πρόληψη μελλοντικών επανεμφανίσεων.