Η ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΣΚΛΗΡΥΝΣΗΣ Η ΣΚΛΗΡΥΝΣΗΣ ΚΑΤΑ ΠΛΑΚΑΣ

Η Σκλήρυνση κατά πλάκας (ΣΚΠ) ή αλλιώς πολλαπλή σκλήρυνση (MS) είναι μια αυτοάνοσης αιτιολογίας πάθηση που πλήττει το κεντρικό νευρικό σύστημα του σώματος και τη μυελίνη (περίβλημα νευρικών ινών) με αποτέλεσμα τη διατάραξη της μετάδοσης μηνυμάτων από τον εγκέφαλο προς το σώμα και αντίστροφα. Εμφανίζεται κυρίως σε άτομα ηλικίας 20-40 ετών και συχνότερα στις γυναίκες.

Ποια είναι τα συμπτώματα της MS

Πρόκειται για μια χρόνια νόσο που εξελίσσεται σταδιακά, και από τη στιγμή που δεν είναι γνωστή η αιτιολογία της, η σύγχρονη ιατροφαρμακευτική αγωγή περιορίζεται στην καταπολέμηση των συμπτωμάτων. Η φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τον ασθενή να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής του και να γίνει λειτουργικά αποδοτικότερος. Τα συμπτώματα της Σκλήρυνσης κατά Πλάκας ποικίλουν και μπορεί να εμφανιστούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμούς. Τα συνηθέστερα είναι:

• Kόπωση και αδυναμία

• Μούδιασμα ή/και μυρμήγκιασμα

• Αστάθεια ή/και ζάλη (ίλιγγος)

• Γνωστικά προβλήματα (μνήμη, συγκέντρωση κ.α)

• Πόνοι και σπασμοί

• Οπτικές διαταραχές

• Διαταραχές κινητικού ελέγχου

• Διαταραχές ακοής, ομιλίας, μάσησης, κατάποσης

• Δυσλειτουργία της ουροδόχου κύστης ή/και του εντέρου

• Αναπνευστικά προβλήματα

• Ψυχολογικά προβλήματα (κατάθλιψη, ευερεθιστότητα, ευμετάβλητη διάθεση)

• Σεξουαλικές διαταραχές

Φυσικοθεραπεία και Σκλήρυνση κατά πλάκας (MS)

Η Σκλήρυνση κατά Πλάκας είναι ανίατη ασθένεια, ωστόσο τα συμπτώματα που αυτή παρουσιάζει μπορούν να ελεγχθούν. Η χορήγηση φαρμακευτικής αγωγής και η συνδρομή ψυχολογικής παρέμβασης μπορεί να αποδειχθεί αποτελεσματική σε ορισμένα προβλήματα, όταν όμως συνδυαστεί με τη Φυσικοθεραπεία τα αποτελέσματα είναι θεαματικά. Ο Φυσικοθεραπευτής με την εξατομικευμένη και και συνεχή αξιολόγηση του ασθενή μπορεί να δώσει τις στοχευμένες οδηγίες, να χορηγήσει το κατάλληλο πρόγραμμα αποκατάστασης σύμφωνα με τις ανάγκες και τα ελλείμματά του. Πιο αναλυτικά, ο ασθενής μέσω του φυσικοθεραπευτή, του επιστήμονα υγείας δηλαδή που είναι άρτια καταρτισμένος, μπορεί να

• Αντιμετωπίσει τους χρόνιους πόνους

• Βελτιώσει τη φυσική του κατάσταση, τη δύναμη και την ευλυγισία

• Βελτιώσει την ισορροπία, μειώνοντας και τον κίνδυνο από τις πτώσεις

• Βελτιώσει το πρότυπο βάδισής του, με πελματογράφημα ή/και χρήση ειδικών βοηθημάτων.

Μέσω της θεραπευτικής άσκησης και γενικότερα της κινησιοθεραπείας, της υπόδειξης χρήσης βοηθημάτων βάδισης και αυτονομίας, όπως οι νάρθηκες, τα αποτελέσματα μπορούν να είναι άκρως επιτυχημένα και με διάρκεια. Απώτερος σκοπός των επαγγελματιών υγείας είναι η πρόληψη, η διατήρηση και η επιβράδυνση της εξέλιξης της νόσου. Με τη φυσικοθεραπεία ο ασθενής θα είναι σε θέση να είναι λειτουργικός και να αποκτήσει μια καλύτερη ποιότητα ζωής, αφού θα εκπαιδευτεί σε όλα τα παραπάνω και θα ανακουφιστεί από τα συμπτώματα σε μεγάλο βαθμό. Επιπρόσθετα, τα ψυχολογικά αποτελέσματα που θα προέλθουν από τον άσκηση θα αποτελέσουν ένα επιπλέον κίνητρο για τους ασθενείς και θα τους δώσουν περισσότερη ώθηση και δύναμη.