Ως Αγκυλοποιητική Σπονδυλοαρθρίτιδα ορίζεται η φλεγμονώδης αυτοάνοση νόσος που προσβάλλει την σπονδυλική στήλη, προκαλώντας ποικίλα προβλήματα. Η νόσος μπορεί να προσβάλλει άτομα κάθε ηλικίας, τα περισσότερα στοιχεία όμως δείχνουν ότι προσβάλλει συχνότερα νέους άνδρες στο τέλος της εφηβείας ή στη δεκαετία 20-30 ετών.

Τα αίτια που τη δημιουργούν

Αν και το ακριβές αίτιο που προκαλεί την Αγκυλοποιητική Σπονδυλοαρθρίτδα δεν έχει ακόμα αποσαφηνιστεί, εικάζεται ότι η νόσος οφείλεται σε πολλούς παράγοντες. Κυρίως σχετίζεται με γενετικούς παράγοντες καθώς τα περισσότερα άτομα με Αγκυλοποιητική Σπονδυλοαρθρίτδα διαθέτουν το γονίδιο HLA-B27 το οποίο όμως δεν είναι σίγουρο ότι το άτομο που το διαθέτει έχει απαραίτητα ή θα αποκτήσει στο μέλλον Αγκυλοποιητική Σπονδυλοαρθρίτδα. Επίσης, η νόσος δεν περνάει από γονείς σε παιδιά, ούτε μεταδίδεται από ένα άτομο σε κάποιο άλλο.

Τα συμπτώματα που εμφανίζει

Τα συμπτώματα που εμφανίζει η νόσος της Αγκυλοποιητικής Σπονδυλοαρθρίτδας είναι ποικίλα. Τα πιο συνηθισμένα είναι:

• Πόνος και δυσκαμψία χαμηλά στη μέση ή ψηλά στον αυχένα
  • Πόνος στους γλουτούς ή στην πίσω πλευρά των μηρών
  • Πόνος και οίδημα σε άλλες αρθρώσεις
  • Ευαισθησία στα πέλματα
  • Πρήξιμο στα δάχτυλα των χεριών ή των ποδιών
  • Πόνος στον θώρακα
  • Εύκολη κόπωση
  • Ερεθισμός στα μάτια
  • Προβλήματα στο έντερο

Ταυτόχρονα υπάρχουν και άλλα νοσήματα που μπορεί να σχετίζονται με την Αγκυλοποιητική Σπονδυλοαρθρίτιδα, τα συνηθέστερα από τα οποία είναι:

• Σπονδυλοαρθρίτιδα
  • Αντιδραστική αρθρίτιδα
  • Νεανική ιδιοπαθής αρθρίτιδα
  • Ψωριασική αρθρίτιδα
  • Εντεροπαθητική αρθρίτιδα

Η αντιμετώπιση και η Φυσικοθεραπεία

Η διάγνωση της νόσου της Αγκυλοποιητικής Σπονδυλοαρθρίτιδας γίνεται με την εξέταση των συμπτωμάτων και κλινική εξέταση, με εξετάσεις αίματος και απεικονιστικές εξετάσεις. Κατόπιν τούτου εφαρμόζεται η καταλληλότερη μέθοδος αντιμετώπισης. Οι τρόποι αντιμετώπισης της Αγκυλοποιητικής Σπονδυλοαρθρίτιδας είναι:

• Φυσικοθεραπεία
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Χειρουργική επέμβαση σε σοβαρές περιπτώσεις

Η Φυσικοθεραπεία επίσης μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τον ασθενή να ανακουφιστεί από τα ενοχλητικά συμπτώματα μέσω διαφόρων παρεμβάσεων. Οι παρεμβάσεις αυτές μπορούν να περιλαμβάνουν:

• Αναπνευστική φυσικοθεραπεία
  • Θεραπευτική άσκηση (ασκήσεις μυϊκής ισχύος, ελαστικότητας)
  • Υδροθεραπεία
  • Φυσικά μέσα για τη διαχείριση του πόνου
  • Τεχνικές μυοπεριτονιακής απελευθέρωσης (Ergon Technique)
  • Μάλαξη
  • Κινησιοθεραπεία για τη διατήρηση της κινητικότητας της σπονδυλικής στήλης και των περιφερικών αρθρώσεων
  • Εργονομικές παρεμβάσεις στο περιβάλλον του ασθενούς

Πολύ σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της αγκυλοποιητικής σπονδυλοαρθρίτιδας παίζει επίσης και ο επαγγελματίας διατροφολόγος καθώς είναι καίριας σημασίας η διατήρηση του κατάλληλου σωματικού βάρους για τον ασθενή. Τέλος, η συνδρομή ενός ψυχολόγου θα ολοκληρώσει την θεραπευτική διαδικασία καθώς η νόσος αφορά χρόνιο πόνο και ως εκ τούτου είναι σημαντικό ο ασθενής να βοηθηθεί στην διαχείρισή του.

Η Αγκυλοποιητική Σπονδυλοαρθρίτιδα είναι μια νόσος που μπορεί να δυσκολέψει αρκετά τον ασθενή στην καθημερινότητά του, γι αυτό είναι σημαντικό να αντιμετωπίζεται έγκαιρα και άμεσα μετά την διάγνωσή της ώστε και ο ασθενής να ανακουφιστεί αλλά και να προληφθεί ενδεχόμενη εξέλιξη και επιδείνωση της νόσου.