ΛΕΜΦΟΙΔΗΜΑ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Το λεμφοίδημα είναι μια παθολογική κατάσταση η οποία εντοπίζεται στα άνω και κάτω άκρα και κατά την οποία προκαλείται κατακράτηση υγρών και οίδημα των ιστών λόγω διαταραχής του λεμφικού συστήματος και συσσώρευσης λεμφικού υγρού. Η συσσώρευση αυτή του λεμφικού υγρού προκαλεί διόγκωση της περιοχής την οποία επηρεάζει η πάθηση και εκεί το δέρμα είναι πιο ευαίσθητο και επιρρεπές σε μολύνσεις. Ουσιαστικά το λεμφοίδημα προκύπτει όταν τα λεμφαγγεία που είναι υπεύθυνα για την απόρριψη των τοξινών και των άλλων βλαβερών ουσιών από τον οργανισμό μας είναι είτε πολύ λίγα, είτε δυσμορφικά είτε δεν λειτουργούν σωστά.

Τύποι λεμφοιδήματος

Το λεμφοίδημα μπορεί να κατηγοριοποιηθεί σε:

• Πρωτογενές, όταν είναι εκ γενετής και κληρονομικό. Δημιουργείται λόγω ελλιπούς ανάπτυξης του λεμφικού συστήματος

• Δευτερογενές, όταν είναι επίκτητο εξαιτίας κάποιου χειρουργείου, τραύματος, ουλής στους λεμφαδένες, μόλυνσης, παχυσαρκίας κτλ

• Οξύ, το οποίο μπορεί να εμφανιστεί μετά από κάποια ριζική χειρουργική επέμβαση και είναι παροδικό

• Χρόνιο, το οποίο υποχωρεί δυσκολότερα, είναι εντονότερο και πιο επιρρεπές σε μολύνσεις.

Τα συμπτώματα του λεμφοιδήματος

Τα συμπτώματα του λεμφοιδήματος μπορεί να εμφανιστούν άμεσα ή ακόμα και αρκετά χρόνια μετά. Τα συμπτώματα του λεμφοιδήματος είναι:

• Πόνος σε ένα από τα άκρα

• Ερυθρότητα στην περιοχή

• Αδυναμία στα άκρα

• Αίσθημα βάρους ή σύσφιξης στα άκρα

• Μειωμένο εύρος σε αρθρώσεις πηχεοκαρπικής και ποδοκνημικής

• Εντύπωμα των παπουτσιών στον άκρο πόδα

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο;

Τα άτομα που συγκεντρώνουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν λεμφοίδημα είναι:

• Καρκινοπαθείς από καρκίνο του μαστού, γυναικολογικό καρκίνο, καρκίνο των όρχεων με εκτομή των λεμφαδένων, καρκίνο του προστάτη κ.α

• Ασθενείς με κακοήθη μελανώματα με εκτομή των λεμφαδένων

• Ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε ακτινοθεραπεία στη μασχάλη.

Αντιμετώπιση του λεμφοιδήματος και Φυσικοθεραπεία

Η αντιμετώπιση του λεμφοιδήματος με τη συμβολή της Φυσικοθεραπείας περιλαμβάνει πολλές τεχνικές, μεταξύ των οποίων:

• Λεμφικό μασάζ

• Συμπιεστική περίδεση

• Ασκήσεις με κάλτσες συμπίεσης

• Κινησιοθεραπεία

• Πρεσοθεραπεία (Αεροθάλαμος διαλείπουσας συμπίεσης)

• Υδρομάλαξη

Συνδυαστικά με τη Φυσικοθεραπεία, το λεμφοίδημα μπορεί επίσης να αντιμετωπιστεί με λήψη φαρμακευτικής αγωγής ή με χειρουργική επέμβαση σε σοβαρές περιπτώσεις.

Πέραν των θεραπειών, υπάρχουν τεχνικές που το άτομο μπορεί να κάνει από μόνο του προκειμένου να προλάβει την εμφάνιση του λεμφοιδήματος. Οι τεχνικές αυτές περιλαμβάνουν την προστασία από τραυματισμό, την αποφυγή της έκθεσης στις πολύ υψηλές ή πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, την ξεκούραση του πάσχοντος άκρου, τη διατήρηση της καθαριότητας στο άκρο και την αποφυγή ένδυσης με στενά ρούχα. Είναι πολύ σημαντικό για όλους τους ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε λεμφαδενικό καθαρισμό (για οποιοδήποτε λόγο) να απευθυνθούν στους ειδικούς προκειμένου να ενημερωθούν για το λεμφοίδημα και τη διαχείρισή του αλλά επίσης και για τους τρόπους να προληφθεί η εμφάνισή του. Ο Φυσικοθεραπευτής με το πρόγραμμα θεραπευτικής άσκησης που θα καταρτίσει για τον ασθενή θα συμβάλλει καθοριστικά στη διατήρηση της καλής λεμφικής κυκλοφορίας, την αύξηση του εύρους της κίνησης, την επανεκπαίδευση του μυϊκού συστήματος ενώ παράλληλα τον εκπαιδεύει στην υιοθέτηση ενός πιο υγιούς τρόπου ζωής.