ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΘΩΡΑΚΟΩΜΟΠΛΑΤΙΑΙΑΣ ΟΡΟΓΟΝΟΘΥΛΑΚΙΤΙΔΑΣ

Ως σύνδρομο θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας ορίζεται ένας ήχος κλικ ή τριξίματος της ωμοπλάτης κατά τη διάρκεια κινήσεων που αφορούν την θωρακική άρθρωση. Συνήθως παρατηρείται σε δραστήρια άτομα νεαρότερης ηλικίας, με ιστορικό πόνου, δυσφορίας και αδυναμίας στις κινήσεις πάνω από το κεφάλι, οι οποίες μπορεί να είναι αποτέλεσμα αθλητικών δραστηριοτήτων ή υπερβολικής χρήσης. Το κλικ καθώς και ο πόνος συνήθως μειώνονται όταν διασταυρώνεται το χέρι κατά μήκος του θώρακα, προκαλώντας την ανύψωση της ωμοπλάτης από τον θώρακα.

Σύνδρομο θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας: οι αιτίες

Το σύνδρομο θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας μπορεί να έχει ποικίλες διαφορετικές αιτίες. Συνήθως είναι αποτέλεσμα:

• υπερβολικής χρήσης του βραχίονα, όπως επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες πάνω από το κεφάλι,
  • τραυματισμού στην περιοχή της ωμοπλάτης
  • ανατομικών ανωμαλιών, όπως υπερβολική καμπυλότητα προς τα εμπρός του υπερακάνθιου ορίου της ωμοπλάτης
  • διαφόρων παθήσεων, όπως οστεοχόνδρωμα ή δυσκολία στην κίνηση της ωμοπλάτης.

Σύνδρομο θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας: τα συμπτώματα

Το σύνδρομο θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους που μπορεί να επηρεάσουν τις καθημερινές δραστηριότητες του ατόμου και τη συνολική λειτουργία του ώμου. Τα πιο χαρακτηριστικά συμπτώματα περιλαμβάνουν:

• Κλικ και τριγμό: Πρόκειται για συμπτώματα ακουστικής ή απτικής ανατροφοδότησης που συχνά αναφέρουν οι ασθενείς κατά τη διάρκεια κινήσεων του βραχίονα πάνω από το κεφάλι. Είναι το αποτέλεσμα της τριβής της ωμοπλάτης με τα πλευρά ή τη θωρακική μοίρα της σπονδυλικής στήλης.
  • Πόνος με κινήσεις πάνω από το κεφάλι: Η δυσφορία μπορεί να προκληθεί από δραστηριότητες που απαιτούν την ανύψωση του βραχίονα, όπως το να φτάσετε ένα αντικείμενο σε ένα ψηλό ράφι ή να εκτελέσετε αθλητικές δραστηριότητες.
  • Πόνος, που μπορεί να είναι αμβλύς και επίμονος, συνεχής ή και απότομος.
  • Αδυναμία ομαλής και αποτελεσματικής κίνησης του ώμου σε όλο το εύρος του, που συχνά οδηγεί σε περιορισμένη κίνηση.
  • Αδυναμία στην εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων ή συγκεκριμένων εργασιών.
  • Προεξοχή της ωμοπλάτης προς τα έξω, μακριά από το θωρακικό τοίχωμα.
  • Ανώμαλες κινήσεις της ωμοπλάτης, αδυνατώντας να ακολουθήσει το συνηθισμένο πρότυπο κίνησής της, οδηγώντας σε μια σειρά άλλων προβλημάτων του ώμου.

Διάγνωση και θεραπεία

Η διάγνωση του συνδρόμου θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας περιλαμβάνει συνήθως μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση από έναν επαγγελματία υγείας. Αυτή η αξιολόγηση μπορεί να περιλαμβάνει λήψη ιατρικού ιστορικού και φυσική εξέταση ενώ ενδέχεται να ζητηθούν και ακτίνες Χ, μαγνητική ή αξονική τομογραφία για την αξιολόγηση των οστικών και μαλακών δομών του ώμου.

Η θεραπεία για το σύνδρομο θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας μπορεί να είναι συντηρητική ή/και χειρουργική. Οι συντηρητικοί τρόποι αντιμετώπισης περιλαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή ή/και φυσικοθεραπεία.

Σε σοβαρές περιπτώσεις ή σε περιπτώσεις που οι συντηρητικές μέθοδοι αποτυγχάνουν να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, συνιστάται η χειρουργική επέμβαση, η οποία γίνεται είτε αρθροσκοπικά είτε με διατομή και ακολουθεί πρόγραμμα αποκατάστασης.

Ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας

Η φυσικοθεραπεία παίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του συνδρόμου θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας. Με ένα συνδυασμό μεθόδων, θεραπευτικών ασκήσεων, τεχνικών και εκπαίδευσης σχετικά με τη στάση του σώματος και τη μηχανική της κίνησης, οι φυσικοθεραπευτές μπορούν να αντιμετωπίσουν τις υποκείμενες δυσλειτουργίες που συμβάλλουν στην πάθηση. Μέσω εξατομικευμένων θεραπευτικών σχεδίων, οι ασθενείς μπορούν να βιώσουν μειωμένο πόνο και βελτιωμένη κινητικότητα της ωμοπλάτης και της λειτουργίας του ώμου. Με ποιους τρόπους το καταφέρνει αυτό;

• Κινησιοθεραπεία (διατάσεις, ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις με έμφαση στην ιδιοδεκτικότητα και στην κιναισθησία)
  • Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης (Ackermann)
  • Περίδεση (Kinesio taping)
  • Φυσικά μέσα (ηλεκτροθεραπεία, tens, laser, tecar, biofeedback, SIS)
  • Βελονισμός (dry needling)
  • Θεραπευτική μάλαξη
  • Μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (Ergon Technique)
  • Εκπαίδευση για εργονομική στάση του σώματος
  • Εκπαίδευση του ασθενή και ενημέρωση για την παθολογία του καθώς και για τις δραστηριότητες που μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα ή να τον επιβαρύνουν περισσότερο
  • Θεραπευτική άσκηση (λειτουργική επανεκπαίδευση, ασκήσεις νευρομυϊκού συντονισμού)

Tips πρόληψης

Η πρόληψη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για τη διαχείριση και τη μείωση της πιθανότητας υποτροπής του συνδρόμου θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας. Η εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων μπορεί να ανακουφίσει την καταπόνηση της ωμοπλάτης, ελαχιστοποιώντας τους παράγοντες κινδύνου που συμβάλλουν στην εμφάνιση ή την επιδείνωση της πάθησης.

• Διατηρήστε εργονομική στάση του σώματος
  • Εφαρμόστε την σωστή τεχνική όταν εκτελείτε κινήσεις του βραχίονα πάνω από το κεφάλι
  • Διατηρήστε την ευλυγισία του αυχένα, του ώμου και της ωμοπλάτης.

Το σύνδρομο θωρακοωμοπλατιαίας ορογονοθυλακίτιδας είναι μια πάθηση που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη λειτουργία του ώμου και να προκαλέσει δυσφορία. Η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη θεραπεία είναι απαραίτητες για την αποτελεσματική διαχείριση της πάθησης. Με την εμφάνιση των πρώτων κιόλας συμπτωμάτων, καλό είναι να απευθυνθείτε σε έναν επαγγελματία υγείας, ο οποίος μπορεί να σας παρέχει ενδελεχή αξιολόγηση και να συστήσει ένα εξατομικευμένο πλάνο θεραπείας για να σας βοηθήσει να ανακτήσετε την κινητικότητα και την  λειτουργία του ώμου χωρίς πόνο.