Αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο: αίτια, συμπτώματα και Φυσικοθεραπεία

αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο cover

Το αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο είναι μια πάθηση που εκδηλώνεται με πόνο και άλλα συμπτώματα που επηρεάζουν τον αυχένα και το χέρι. Ο ίδιος ο όρος περιγράφει ένα άθροισμα συμπτωμάτων που προκύπτουν από τη συμπίεση των νεύρων στην αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης, και επηρεάζουν τα νεύρα που εκτείνονται στο βραχιόνιο πλέγμα και εν συνεχεία στα άνω άκρα. Πρόκειται για περίπλοκη πάθηση, η οποία δεν επηρεάζει μόνο τη σωματική υγεία αλλά και την ποιότητα ζωής, καθιστώντας απαραίτητη την αποτελεσματική θεραπεία της.

Τι είναι το αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο;

Το αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο αποτελείται από μια σειρά συμπτωμάτων που περιλαμβάνουν πόνο, μούδιασμα, μυρμήγκιασμα και αδυναμία, συμπτώματα που προέρχονται κυρίως από την αυχενική περιοχή και ακτινοβολούν προς τα κάτω στο χέρι. Το σύνδρομο αυτό συνδέεται συνήθως με τη συμπίεση των νεύρων που προκαλείται από διάφορες παθήσεις της σπονδυλικής στήλης, όπως δισκοκήλη, αυχενική σπονδύλωση ή άλλες εκφυλιστικές αλλαγές στην αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης.

Αιτίες του αυχενοβραχιόνιου συνδρόμου

Ο πρωταρχικός αιτιολογικός παράγοντας του αυχενοβραχιόνιου συνδρόμου είναι η συμπίεση ή ο ερεθισμός των νεύρων στην αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης, η οποία μπορεί να προκύψει από:

• Εκφυλιστική νόσο του δίσκου. Καθώς οι δίσκοι φθείρονται φυσιολογικά με την ηλικία, χάνουν το ύψος τους και την ικανότητά τους να μαλακώνουν και να διαχωρίζουν αποτελεσματικά τους σπονδύλους.
  • Δισκοκήλη. Το υλικό του δίσκου μπορεί να προεξέχει και να πιέζει τις νευρικές ρίζες, οδηγώντας σε πόνο και νευρολογικά συμπτώματα.
  • Οστεοαρθρίτιδα. Ο εκφυλισμός του χόνδρου στην αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη οστικών αγκυλώσεων, οι οποίες μπορεί να προσκρούσουν σε νευρικές ρίζες.
  • Κακή στάση του σώματος: Η χρόνια κακή στάση του σώματος, ειδικά σε άτομα που περνούν πολλές ώρες μπροστά σε ηλεκτρονικό υπολογιστή λόγω εργασίας, μπορεί να επιδεινώσει την καταπόνηση του αυχένα και να συμβάλει σε ανατομικές αλλαγές που συμπιέζουν τις νευρικές οδούς.

Συμπτώματα του αυχενοβραχιόνιου συνδρόμου

Τα συμπτώματα του αυχενοβραχιόνιου συνδρόμου μπορεί να ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό από ασθενή σε ασθενή, αλλά συνήθως περιλαμβάνουν:

• Πόνο στον αυχένα και το χέρι, ο οποίος μπορεί να ξεκινά από τον αυχένα και να ακτινοβολεί στον ώμο, προς τα κάτω στον βραχίονα και μερικές φορές να επεκτείνεται στα δάχτυλα. Μπορεί επίσης να επιδεινώνεται από ορισμένες κινήσεις ή θέσεις του αυχένα.
  • Μούδιασμα και μυρμήγκιασμα, που γίνονται κυρίως αισθητά στον βραχίονα ή το χέρι, υποδεικνύοντας ερεθισμό ή βλάβη των νεύρων.
  • Αδυναμία στους μύες του βραχίονα ή του χεριού, ειδικά εάν η συμπίεση του νεύρου επηρεάζει τον έλεγχο των μυών.

Τρόποι αντιμετώπισης

Η θεραπεία για το αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο στοχεύει στην ανακούφιση από τον πόνο, την αποκατάσταση της λειτουργικότητας και την πρόληψη ενδεχόμενης υποτροπής. Οι τρόποι θεραπείας μπορεί να περιλαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή για τη μείωση του πόνου και της φλεγμονής γύρω από τα νεύρα που έχουν συμπιεστεί, πρόγραμμα φυσικοθεραπείας αλλά και χειρουργική επέμβαση, σε σοβαρές περιπτώσεις.

Ο ρόλος της φυσικοθεραπείας στην αντιμετώπιση του αυχενοβραχιόνιου συνδρόμου

Η φυσικοθεραπεία είναι καθοριστικής σημασίας τόσο για τη θεραπεία του αυχενικοβραχιόνιου συνδρόμου όσο και για την πρόληψη της υποτροπής του. Οι Φυσικοθεραπευτές αξιολογούν τη στάση του σώματος των ασθενών, την μυϊκή του δύναμη αλλά και τις κινήσεις των αρθρώσεων και έτσι μπορούν να καταρτίσουν εξατομικευμένα προγράμματα θεραπείας, με στόχο την ανακούφιση από τη συμπίεση των νεύρων, την ενίσχυση των μυών του αυχένα και του άνω μέρους της πλάτης για τη στήριξη της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, και την αύξηση της ευλυγισίας και τους εύρους κίνησης για την πρόληψη της δυσκαμψίας. Για να πετύχει τους στόχους αυτούς, η Φυσικοθεραπεία διαθέτει μέσα και τεχνικές όπως:

• Κινησιοθεραπεία (διατάσεις, ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις με έμφαση στην ιδιοδεκτικότητα και στην κιναισθησία)
  • Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης (Ackermann)
  • Περίδεση (Kinesio taping)
  • Φυσικά μέσα (παγοθεραπεία, tens, laser, υπέρηχο, Shockwave ή κρουστικό υπέρηχο/κύματα, tecar, biofeedback, SIS)
  • Βελονισμός (dry needling)
  • Εκπαίδευση του ασθενή σχετικά με τη μηχανική του σώματος και τη στάση
  • Θεραπευτική άσκηση (λειτουργική επανεκπαίδευση, ασκήσεις νευρομυϊκού συντονισμού)

Πώς μπορείτε να προλάβετε το αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο;

Η πρόληψη του αυχενοβραχιόνιου συνδρόμου αφορά σε μεγάλο βαθμό τις αλλαγές στον τρόπο ζωής και την εργονομία στο χώρο εργασίας:

• Διατηρήστε καλή στάση του σώματος, ειδικά όταν χρησιμοποιείτε υπολογιστές ή smartphones.
  • Βεβαιωθείτε ότι ο χώρος εργασίας σας έχει ρυθμιστεί έτσι ώστε να διευκολύνει τη φυσική, άνετη στάση του σώματος.
  • Ασχοληθείτε με αθλητικές δραστηριότητες που ενδυναμώνουν τους μύες του αυχένα και του άνω μέρους της πλάτης.
  • Όταν εργάζεστε ή χρησιμοποιείτε ηλεκτρονικές συσκευές, κάντε τακτικά διαλείμματα για να κάνετε διατάσεις και να προσαρμόσετε τη στάση του σώματός σας.

Μια ολοκληρωμένη προσέγγιση είναι συνήθως απαραίτητη για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του αυχενοβραχιόνιου συνδρόμου. Η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη φυσικοθεραπευτική παρέμβαση μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τα αποτελέσματα, μειώνοντας τόσο τη σοβαρότητα της πάθησης όσο και την πιθανότητα υποτροπής της.