Το αυχενικό σύνδρομο έχει επικρατήσει ως όρος για να περιγράψει ένα σύνολο συμπτωμάτων που εμφανίζει ο ασθενής στην περιοχή του αυχένα. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα είναι ο πόνος και η δυσκαμψία στον αυχένα, τα οποία δύνανται να μεταφερθούν και στις περιοχές του ώμου, των χεριών και των δακτύλων. Οι αιτίες που μπορεί να οδηγήσουν σε αυχενικό σύνδρομο είναι πολλές ενώ συχνότερα εμφανίζεται σε γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες και σε υπαλλήλους γραφείου περισσότερο από άλλα επαγγέλματα, πιθανότατα λόγω της λανθασμένης στάσης σώματος.

Τα αίτια που προκαλούν αυχενικό σύνδρομο

Το αυχενικό σύνδρομο μπορεί να προκύψει ως αποτέλεσμα διαφόρων παραγόντων, κάποιοι από τους οποίους μπορεί να είναι πιο ήπιοι ενώ κάποιοι άλλοι περισσότερο σοβαροί. Τα αίτια του αυχενικού συνδρόμου περιλαμβάνουν:

• Κακή στάση σώματος
  • Υπερκόπωση
  • Τραυματισμό πχ, από ατύχημα ή στην διάρκεια αθλητικής δραστηριότητας
  • Κρύα κύματα αέρα
  • Κεφαλαλγία τύπου τάσης
  • Σπονδυλοαρθροπάθεια (λόγω ηλικίας)
  • Ινομυαλγία
  • Κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου
  • Παθήσεις της αυχενικής μοίρας
  • Προβλήματα του αιθουσαίου συστήματος
  • Νευρολογικές παθήσεις
  • Διάφορα αυτοάνοσα νοσήματα
  • Καρδιακά και λοιπά σοβαρά προβλήματα που αντανακλούν τον πόνο από άλλα σημεία του σώματος.

Τα συμπτώματα του αυχενικού συνδρόμου

Το αυχενικό σύνδρομο συνοδεύεται από διάφορα συμπτώματα, που ποικίλουν σε ένταση, σε διάρκεια αλλά και σε συχνότητα εμφάνισης. Τα συνηθέστερα συμπτώματα που εμφανίζει το αυχενικό σύνδρομο είναι:

• Πόνος στον αυχένα
  • Δυσκαμψία – μειωμένη κινητικότητα
  • Πονοκέφαλος (τάσης)
  • Ζαλάδες
  • Ίλιγγος
  • Αίσθημα αστάθειας
  • Μούδιασμα ή αίσθημα καύσου στο κεφάλι
  • Μούδιασμα ή αίσθημα καύσου στα χέρια ή/και στα δάχτυλα των χεριών
  • Αδυναμία στα χέρια
  • Εκνευρισμός

Η συμβολή της Φυσικοθεραπείας στην αντιμετώπιση του αυχενικού συνδρόμου

Η διάγνωση του αυχενικού συνδρόμου γίνεται με κλινική εξέταση και επιβεβαιώνεται με ηλεκτρομυογράφημα και λήψη ακτινογραφιών ή/και μαγνητικής τομογραφίας. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το αυχενικό σύνδρομο οι ειδικοί μπορεί να προτείνουν, ανάλογα με τη σοβαρότητα του κάθε περιστατικού:

• Χρήση ειδικού κολάρου
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Χειρουργική επέμβαση, σε σοβαρά περιστατικά.

Η Φυσικοθεραπεία αποτελεί πολύ σημαντικό ρόλο στην θεραπεία του αυχενικού συνδρόμου και των ενοχλητικών συμπτωμάτων που το συνοδεύουν. Η πληθώρα μέσων και θεραπειών που διαθέτει την καθιστούν καίριο σύμμαχο στην αντιμετώπιση του συνδρόμου. Ένας Φυσικοθεραπευτής μπορεί να εφαρμόσει διάφορες τεχνικές και θεραπείες, όπως:

Οι παραπάνω τεχνικές μπορεί να εφαρμοστούν μεμονωμένα ή σε συνδυασμό δύο ή περισσότερων, ανάλογα με το κάθε περιστατικό.