Ο όρος κύστη Baker χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια από τις πιο κοινές παθήσεις του γόνατος και πιο συγκεκριμένα την κύστη που δημιουργείται στην εσωτερική και οπίσθια πλευρά του. Η πάθηση είναι γνωστή και ως ιγνυακή κύστη καθώς η συγκέντρωση υγρού εντοπίζεται στην ιγνυακή κοιλότητα. Ο όρος προήλθε από τον Dr Willliam Baker το 1877 ο οποίος την περιέγραψε ως μία ευμεγέθη ιγνυακή κύστη που δημιουργείται από παγίδευση υγρού μέσα σε ένα ορογόνο θύλακο, σχηματιζόμενη από τον ημιυμενώδη τένοντα.

Οι αιτίες της κύστης Baker

Η συγκέντρωση του υγρού δημιουργεί ένα εξόγκωμα στην πίσω πλευρά του γόνατος εξαιτίας της ύπαρξης κάποιας φλεγμονής. Οι παράγοντες που έχουν κατηγορηθεί για την δημιουργία της κύστης περιλαμβάνουν:

• Ρήξη μηνίσκου
  • Οστεοαρθρίτιδα
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Ρήξη πρόσθιου χιαστού συνδέσμου
  • Υμενίτιδα
  • Φυματίωση
  • Άλλες παθήσεις των ιστών.

Τα συμπτώματα που συνοδεύουν την κύστη Baker

Η συγκέντρωση του υγρού προκαλεί τη δημιουργία ενός εξογκώματος στην πίσω πλευρά του γόνατος, το οποίο όταν έχει μικρό μέγεθος συνήθως δεν ενοχλεί τους ασθενείς, ενώ όταν αρχίζει να μεγαλώνει προκαλεί πόνο και γενικότερη δυσφορία, κάνοντας επιτακτική την αντιμετώπισή του. Τα συμπτώματα που συνοδεύουν την η κύστη Baker είναι συνήθως:

• Πόνος
  • Ευαισθησία στην περιοχή
  • Δυσκολία στην κάμψη του γόνατος
  • Μούδιασμα στο πόδι
  • Οίδημα στο γόνατο και στο κάτω μέρος του ποδιού

Τα παραπάνω συμπτώματα συνήθως επιδεινώνονται με την δραστηριότητα ή όταν οι ασθενείς παραμένουν σε ορθοστασία για παρατεταμένο χρονικό διάστημα. Επίσης, στη σπάνια περίπτωση που η κύστη σπάσει και διαρρεύσει υγρό περιφερικά της άρθρωσης του γόνατος, οι ασθενείς εμφανίζουν έντονο πόνο, ερυθρότητα, οίδημα, σκληρότητα και γενικότερη δυσφορία στην περιοχή.

Η αντιμετώπιση της κύστης Baker και η Φυσικοθεραπεία

Η διάγνωση της κύστης Baker στο γόνατο γίνεται με κλινική εξέταση, υπέρηχο και μαγνητική τομογραφία και κατόπιν αυτών οι ειδικοί προτείνουν τους καταλληλότερους τρόπους αντιμετώπισης. Η θεραπεία της πάθησης περιλαμβάνει:

• Ξεκούραση και παρατήρηση της πορείας της κύστης
  • Αποφυγή δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα
  • Περίδεση
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Χειρουργική επέμβαση, σε σοβαρές περιπτώσεις.

Η Φυσικοθεραπεία αποτελεί καίριο κομμάτι της θεραπευτικής προσέγγισης της κύστης Baker. Με πληθώρα θεραπειών και τεχνικών μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την πάθηση και να ανακουφίσει τους πάσχοντες από τα ενοχλητικά συμπτώματα.

• Κινησιοθεραπεία (διατάσεις, ασκήσεις ενδυνάμωσης,τεχνική νευρομυικής διευκόλυνσης PNF)
  • Manual therapy (Ackerman method)
  • Φυσικά μέσα (laser, tecar, tens, υπέρηχος)
  • Kinesio taping
  • Ergon Technique
  • Θεραπευτική μάλαξη
  • Θεραπευτική άσκηση.

Σε ότι αφορά την αποκατάσταση από την κύστη Baker, μετά την αξιολόγηση στόχος της θεραπείας είναι αν συνυπάρχει η αιτία που προκάλεσε την κύστη Βaker, ώστε να καταπολεμηθεί και εκείνη.