ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ – ΙΣΧΙΑΛΓΙΑ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Η οσφυαλγία και η ισχιαλγία είναι δύο από τις πιο κοινές παθήσεις της σπονδυλικής στήλης και οι συχνότεροι λόγοι για επισκέψεις σε επαγγελματίες υγείας και για αναρρωτικές άδειες. Έχουν επικρατήσει ως παθήσεις ωστόσο στην πραγματικότητα είναι η πιο εντοπισμένη έκφραση του σημείου του πόνου ενός ασθενούς. Σχεδόν το 80% των ανθρώπων έχουν αντιμετωπίσει ή θα αντιμετωπίσουν κάποιο επεισόδιο οσφυαλγίας ή ισχιαλγίας στη ζωή τους. Ως οσφυαλγία ορίζεται ο πόνος στην περιοχή της μέσης ενώ η ισχιαλγία αφορά τον πόνο στο πλαϊνό μέρος του μηρού που μπορεί να αντανακλά κατά μήκος του ποδιού μέχρι και τα δάχτυλα.

Τα αίτια

Τόσο η οσφυαλγία όσο και η ισχιαλγία μπορούν να είναι αποτέλεσμα διαφόρων παραγόντων, οι σημαντικότεροι από τους οποίους είναι:

• Κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου
  • Σπονδυλοαρθρίτιδα
  • Σπονδυλολίσθηση
  • Οστεοχονδρίτιδα
  • Οστεοπόρωση
  • Trigger points
  • Τραυματισμοί στους συνδέσμους, στους μύες, τα οστά, τα νεύρα κτλ
  • Παχυσαρκία
  • Κακή στάση σώματος
  • Αρθρίτιδα
  • Μετεγχειρητικά σύνδρομα πόνου
  • Αυτοάνοσα νοσήματα (πολλαπλή σκλήρυνση, ρευματοειδής αρθρίτιδα κ.α.)
  • Όγκοι (καλοήθεις και κακοήθεις)
  • Κακή τεχνική και εργονομία
  • Διάφορα ψυχοσωματικά αίτια.

Τα συμπτώματα

Τα συμπτώματα που συνοδεύουν τις δύο παθήσεις μπορεί να δυσκολέψουν αρκετά την καθημερινότητα των ασθενών. Τα συνηθέστερα συμπτώματα αφορούν σε:

• Πόνο στη μέση που μπορεί να είναι έντονος ενώ μπορεί να αντανακλά και στον γλουτό ή τα πόδια
  • Μούδιασμα ή αδυναμία
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Μειωμένη κινητικότητα στα πόδια
  • Πυρετός
  • Ρίγος
  • Εφίδρωση
  • Προβλήματα στην ούρηση.

Η διάρκεια των συμπτωμάτων μπορεί να κυμαίνεται από μερικές ημέρες έως μερικές εβδομάδες.

Η αντιμετώπιση και ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας

Η αντιμετώπιση της οσφυαλγίας και της ισχιαλγίας ξεκινά από την διάγνωση και την αξιολόγηση του εκάστοτε περιστατικού. Ακολούθως, ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η πάθηση, οι ειδικοί μπορεί να προτείνουν διάφορους τρόπους αντιμετώπισης. Οι παρεμβάσεις που θα προταθούν δεν πρέπει να στοχεύουν στην απλή αντιμετώπιση του πόνου αλλά στην καταπολέμηση της αιτίας που τον προκαλεί. Η ανάπαυση, η φαρμακευτική αγωγή και η χειρουργική επέμβαση σε σοβαρές περιπτώσεις μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις παθήσεις και να ανακουφίσουν τους πάσχοντες από τα έντονα και ενοχλητικά συμπτώματα.

Η Φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αντιμετώπιση της αιτίας αλλά και τη διαχείριση των συμπτωμάτων που δυσκολεύουν τους ασθενείς. Οι τεχνικές και τα μέσα που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας Φυσικοθεραπευτής περιλαμβάνουν:

Η καλή φυσική κατάσταση, η διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους, η σωστή τεχνική και η καλή εργονομία έχουν προληπτικό χαρακτήρα στοχεύοντας την εξασφάλιση της λειτουργικότητα και της ποιότητα ζωής.