Ο εκτινασσόμενος δάκτυλος ως πάθηση αναφέρεται στην κατάσταση κατά την οποία ένα ή περισσότερα δάχτυλα του χεριού εμφανίζουν πόνο και αδυναμία πλήρους έκτασης και κάμψης. Η πάθηση μπορεί να ονομάζεται και στενωτική τενοντοελυτρίτιδα ενώ είναι διεθνώς γνωστή ως trigger finger. Μπορεί να αφορά οποιαδήποτε δάχτυλα του χεριού ωστόσο συνήθως εμφανίζεται στον δείκτη, τον μέσο και τον παράμεσο. Επίσης, εμφανίζεται συχνότερα στις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες, σε ηλικίες 40-60 ετών, σε άτομα που πάσχουν από διαβήτη ή ρευματοειδή αρθρίτιδα ή μετά από υπέρχρηση.

Ο εκτινασσόμενος δάκτυλος προκύπτει όταν το τούνελ μέσα από το οποίο περνάνε οι τένοντες στενεύει με αποτέλεσμα οι τελευταίοι να εμφανίζουν οίδημα και φλεγμονή. Ο ασθενής έτσι αδυνατεί να εκτείνει ή να κάμψει με ευκολία το δάχτυλό του με αποτέλεσμα να βάζει περισσότερη δύναμη και το δάχτυλο να εκτινάσσεται γρήγορα. Ενδέχεται το δάχτυλο να παραμείνει σε κάμψη και να χρειαστεί η επέμβαση των ειδικών για να επιστρέψει στη φυσιολογική του θέση.

Τα αίτια που προκαλούν τον εκτινασσόμενο δάχτυλο

Οι αιτίες που ευθύνονται πιο συχνά για την εμφάνιση της πάθησης του εκτινασσόμενου δαχτύλου είναι:

• Υπέρταση
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Σακχαρώδης διαβήτης
  • Διαταραχές του θυρεοειδούς
  • Προηγούμενοι τραυματισμοί στην παλάμη
  • Η πολύωρη χρήση πληκτρολογίου ή χειριστηρίων παιχνιδομηχανών
  • Η ενασχόληση με μουσικά όργανα
  • Χειρωνακτικές εργασίες

Ο εκτινασσόμενος δάχτυλος  μπορεί να συνυπάρχει και με άλλες παθήσεις του χεριού όπως η τενοντοελυτρίτιδα DeQuervain ή το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα.

Τα συμπτώματα που εμφανίζει ο εκτινασσόμενος δάχτυλος

Τα συμπτώματα που αναφέρονται συχνότερα από τους πάσχοντες του εκτινασσόμενου δαχτύλου είναι:

• Πόνος στο δάχτυλο και την περιοχή της παλάμης
  • Πόνος κατά την κίνηση του δαχτύλου
  • Αδυναμία πλήρους έκτασης ή κάμψης
  • Αίσθηση μαγκώματος κατά την κάμψη
  • Αίσθημα εκτίναξης στην έκταση
  • Οίδημα
  • Κάμψη που επιμένει στο δάχτυλο
  • Μόρφωνα σαν «μπαλάκι» στο δαχτυλο
  • Ήχος κλικ

Συνήθως τα συμπτώματα είναι εντονότερα το πρωί ή μετά από πολλές ώρες ακινησίας.

Η αντιμετώπιση του εκτινασσόμενου δαχτύλου

Για τη θεραπεία του εκτινασσόμενου δαχτύλου μπορεί να χρησιμοποιηθούν τόσο συντηρητικά μέσα όσο και χειρουργική επέμβαση. Τα συντηρητικά μέσα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:

• Ξεκούραση
  • Ακινητοποίηση του αντίχειρα με χρήση νάρθηκα
  • Εγχύσεις κορτιζόνης
  • Φαρμακευτική αγωγή

Η Φυσικοθεραπεία μπορεί επίσης να βοηθήσει αποτελεσματικά τους πάσχοντες από εκτινασσόμενο δάχτυλο με τεχνικές και θεραπείες όπως ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις κινητοποίησης των δαχτύλων και των διπλανών αρθρώσεων, διατατικές ασκήσεις και πολλές ακόμα.

Επόμενη εναλλακτική για τους πάσχοντες του εκτινασσόμενου δαχτύλου είναι η χειρουργική επέμβαση που πραγματοποιείται με τοπική αναισθησία και ο ασθενής είναι σε θέση να επιστρέψει γρήγορα στις καθημερινές του δραστηριότητες. Μετά την επέμβαση, ο ασθενής θα χρειαστεί και πάλι ένα πρόγραμμα Φυσικοθεραπείας προκειμένου να επανακτήσει το συντομότερο δυνατό το πλήρες εύρος της κίνησης αλλά και τη λειτουργικότητα του δαχτύλου του.

Ο εκτινασσόμενος δάχτυλος μπορεί να δυσκολέψει αρκετά την καθημερινότητα των πασχόντων, γι αυτό συστήνεται η άμεση επίσκεψη στους ειδικούς με την εμφάνιση των πρώτων κιόλας συμπτωμάτων.