Ο αυχένας αποτελεί ένα κομβικό σημείο για το ανθρώπινο σώμα καθώς είναι το σημείο εκείνο από όπου περνούν όλα τα νεύρα προκειμένου να μεταφέρουν κάθε πληροφορία που στέλνει ο εγκέφαλος προς το υπόλοιπο σώμα. Ο αυχένας φυσιολογικά διατηρεί μια καμπυλότητα ώστε να έχει την ευελιξία να εκτελεί κινήσεις προς κάθε κατεύθυνση. Ο ευθειασμός αυχένα αναφέρεται στην κατάσταση εκείνη κατά την οποία η καμπυλότητα απουσιάζει ή δεν βρίσκεται εντός του εύρους που θεωρείται φυσιολογικό. Ευθειασμός μπορεί να υπάρξει και σε άλλα σημεία της σπονδυλικής στήλης ωστόσο η αυχενική και η οσφυϊκή μοίρα είναι τα σημεία εκείνα με τη μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης.

Τι προκαλεί τον ευθειασμό αυχένα

Η απουσία της φυσιολογικής καμπυλότητας του αυχένα μπορεί να προέλθει εξαιτίας:

• Κάποιου τραυματισμού, για παράδειγμα από αθλητική δραστηριότητα ή τροχαίο ατύχημα
  • Κληρονομικών αιτιών
  • Μυϊκών αιτιών
  • Λανθασμένης στάσης σώματος κυρίως στη διάρκεια της εργασίας ή της άρσης κάποιου βάρους
  • Άγχους και στρες
  • Κακής ποιότητας ή/και ποσότητας ύπνου

Τα συμπτώματα του ευθειασμού αυχένα

Πολλοί είναι εκείνοι που υποφέρουν συχνά από πόνους και πιασίματα στην περιοχή του αυχένα και αποδίδουν αυτά και άλλα συμπτώματα στον ευθειασμό. Στην πραγματικότητα όμως αυτό δεν είναι απολύτως αληθές. Ο ευθειασμός αυχένα από μόνος του δεν προκαλεί συμπτώματα ωστόσο αποτελεί μια εν δυνάμει πάθηση η οποία μπορεί να εμφανίσει συμπτώματα εξαιτίας της επιπλέον επιβάρυνσης που δέχεται ο αυχένας όταν δεν σχηματίζει την απαραίτητη καμπυλότητα. Τα συμπτώματα αυτά μπορεί να είναι:

• Πόνος στον αυχένα
  • Μυϊκούς σπασμούς στον αυχένα
  • Δυσκαμψία του αυχένα
  • Πονοκέφαλος
  • Ζαλάδα
  • Ίλιγγος
  • Θολούρα στα μάτια
  • Δισκοπάθεια
  • Τενοντοπάθεια στους ώμους
  • Αντανακλαστικός πόνος σε χέρια, τα δάχτυλα κ.α.
  • Αναπνευστική δυσλειτουργία
  • Δυσκολία ή αδυναμία συγκέντρωσης

Πώς αντιμετωπίζεται ο ευθειασμός αυχένα

Τα συμπτώματα μπορεί να δυσκολέψουν σημαντικά τους ασθενείς στην καθημερινότητά τους γι αυτό καλό είναι να αντιμετωπίζονται άμεσα. Επιπλέον, υπάρχουν τρόποι ακόμα και να προληφθεί η εμφάνιση συμπτωμάτων και να σταθεροποιηθεί η κατάσταση της πάθησης. Η Φυσικοθεραπεία μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά σε αυτό, με διάφορες τεχνικές και μέσα. Ο ευθειασμός αυχένα μπορεί να προληφθεί ή να αντιμετωπιστεί με:

• Επανεκπαίδευση του ασθενούς στη διατήρηση σωστής στάσης σώματος
  • Ασκήσεις ενίσχυσης των μυών του αυχένα αλλά και της σπονδυλικής στήλης
  • Διατάσεις των ώμων και του αυχένα
  • Dry needling
  • Kinesio taping
  • Φυσικά μέσα (laser, tecar, tens, υπέρηχος)
  • Manual therapy (Ackerman method)
  • Ergon Technique
  • Θεραπευτική μάλαξη

Ο ευθειασμός αυχένα έχει «κατηγορηθεί» ως υπεύθυνος για πολλά από τα συμπτώματα που εμφανίζουν στην περιοχή οι πάσχοντες. Στην πραγματικότητα όμως ο ευθειασμός αυχένα αποτελεί φυσιολογική κατάσταση για τα άτομα που έχουν γεννηθεί έτσι. Ο οργανισμός έχει μάθει να λειτουργεί με την απουσία καμπυλότητας και προσαρμόζεται αναλόγως. Τα συμπτώματα κάνουν την εμφάνισή τους όταν ο αυχένας επιβαρύνεται περισσότερο από αυτό που μπορεί να διαχειριστεί. Γι αυτό, είναι σημαντική η άμεση επίσκεψη στους ειδικούς ώστε να προληφθεί η εξέλιξη των ενοχλητικών συμπτωμάτων.