Η ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΡΗΞΗΣ ΤΟΥ ΜΥΟΤΕΝΟΝΤΙΟΥ ΠΕΤΑΛΟΥ ΤΩΝ ΣΤΡΟΦΕΩΝ ΤΟΥ ΩΜΟΥ (ROTATOR CUFF)

Ως ρήξη στροφικού πετάλου ώμου ορίζεται η πάθηση κατά την οποία κάποιος ή κάποιοι από τους τένοντες του ώμου διακοπεί. Το στροφικό πέταλο του ώμου απαρτίζεται από τον υπερακάνθιο, τον υπακάνθιο, τον ελάσσονα στρόγγυλο και τον υποπλάτιο μυ. Όταν ένας ή περισσότεροι από αυτούς τους μύες υποστεί μερική ή ολική ρήξη, τότε η πάθηση ονομάζεται ρήξη στροφικού πετάλου ώμου. Πρόκειται για μια από τις πιο κοινές αιτίες πόνου στον ώμο στους ενήλικες ενώ η συγκεκριμένη πάθηση μπορεί να κάνει ακόμα και τις πιο απλές καθημερινές κινήσεις, όπως το ντύσιμο, επώδυνες έως και αδύνατες. Από αυτή υποφέρουν κυρίως άτομα άνω των 40 ετών που ασκούν χειρωνακτική εργασία αλλά και αθλητές κολύμβησης, ακοντισμού, άρσης βαρών, πόλο, baseball κτλ.  Λόγω της συχνής άρσης των χεριών πάνω από το επίπεδο του ώμου.

Τα αίτια που προκαλούν τη ρήξη στροφικού πετάλου ώμου

Η ρήξη του στροφικού πετάλου ώμου μπορεί να είναι μερική (όταν η βλάβη αφορά ένα μέρος του τένοντα) ή ολική (όταν η βλάβη αφορά την πλήρη ρήξη του τένοντα). Τα αίτια που μπορεί να προκαλέσουν τη ρήξη στο τροφικό πέταλο του ώμου είναι:

• Απότομη άρση βάρους
  • Πτώση
  • Κάποια βίαιη κίνηση με αντίσταση
  • Χρόνια τενοντοπάθεια του στροφικού πετάλου
  • Εξάρθρημα ώμου
  • Στήριξη του βάρους στο ένα χέρι
  • Μεγάλη ηλικία
  • Καταπόνηση από υπερβολική χρήση
  • Συσσώρευση τραυματισμών
  • Αθλητικοί τραυματισμοί

Τα συμπτώματα της ρήξης στροφικού πετάλου ώμου

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της ρήξης του στροφικού πετάλου του ώμου είναι:

• Έντονος πόνος σε συγκεκριμένο σημείο του ώμου
  • Ξαφνικός πόνος τις νυχτερινές ώρες
  • Ατροφία των μυών
  • Μείωση μυϊκής δύναμης
  • Αίσθηση κριγμού και πόνος στην προσπάθεια ανύψωσης, όταν η ρήξη είναι μερική
  • Αδυναμία ανύψωσης του άνω άκρου, όταν η ρήξη είναι πλήρης.

Η φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση

Για να αποφασιστεί ο ενδεδειγμένος τρόπος αντιμετώπισης πρέπει  πρώτα η πάθηση να διαγνωστεί επιτυχώς. Μετά την κλινική εξέταση και διάγνωση η πάθηση επιβεβαιώνεται με απλή ακτινογραφία,  υπερηχογράφημα και μαγνητική τομογραφία. Η αντιμετώπιση της ρήξης στροφικού πετάλου ώμου είναι συνήθως συντηρητική ενώ σε σοβαρές περιπτώσεις πλήρους ρήξης η λύση μπορεί να είναι και η χειρουργική επέμβαση. Σε ότι αφορά τη συντηρητική αντιμετώπιση αυτή εμφανίζει υψηλά ποσοστά επιτυχίας και το 70% των ασθενών αναρρώνουν πλήρως από την πάθηση. Αφορά περιπτώσεις κατά τις οποίες ο πόνος και η λειτουργικότητα του ώμου επηρεάζουν τον ασθενή στην καθημερινότητά του και στόχος είναι να μειωθεί ο πόνος. Οι τρόποι αντιμετώπισης συνίστανται σε:

• ΚΑΠΑ (κρυοθεραπεία, ανάπαυση, περίδεση, αποφυγή δραστηριοτήτων που μπορεί να επιδεινώσουν τον πόνο)
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Θεραπεία PRP η οποία σε συνδυασμό με την εφαρμογή Tecar έχει αυξημένα ποσοστά επιτυχίας.

Η Φυσικοθεραπεία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχή αντιμετώπιση της ρήξης του στροφικού πετάλου του ώμου καθώς με διάφορες τεχνικές μπορεί να ανακουφίσει τον ασθενή από τα ενοχλητικά συμπτώματα. Η ρήξη του στροφικού πετάλου μπορεί να αντιμετωπιστεί φυσικοθεραπευτικά με:

• Κινησιοθεραπεία (διατάσεις, ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις με έμφαση στην ιδιοδεκτικότητα και στην κιναισθησία)
  • Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης (Ackerman)
  • Περίδεση (Kinesio taping)
  • Φυσικά μέσα (παγοθεραπεία, tens, laser, υπέρηχο, tecar, biofeedback)
  • Βελονισμός (dry needling)
  • Εκπαίδευση του ασθενή και ενημέρωση για την παθολογία του καθώς και για τις δραστηριότητες που μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα ή να τον επιβαρύνουν περισσότερο
  • Θεραπευτική άσκηση (λειτουργική επανεκπαίδευση, ασκήσεις νευρομυϊκού συντονισμού).

Εκτός όμως από τη συντηρητική αντιμετώπιση, η Φυσικοθεραπεία μπορεί να προσφέρει πολλά και σε ασθενείς που έχουν υποβληθεί σε χειρουργική αντιμετώπιση της ρήξης του στροφικού πετάλου του ώμου. Με συγκεκριμένες τεχνικές μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς να επανακτήσουν τη λειτουργικότητα και το πλήρες εύρος της κίνησης της περιοχής.