Η ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΤΑΡΣΑΛΓΙΑΣ

Ο όρος μεταταρσαλγία χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον πόνο που νιώθει κάποιος στην μπροστινή πλευρά του πέλματος, το μετατάρσιο. Γνωστή και ως πτώση των μεταταρσίων, η πάθηση μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες. Εμφανίζεται το ίδιο συχνά τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες και μπορεί να αφορά όλες τις ηλικίες, αν και οι περισσότεροι ασθενείς προέρχονται από τις μεγαλύτερες ηλικίες. Χαρακτηριστικό σύμπτωμα της πάθησης είναι ο πόνος που νιώθει ο ασθενής όταν περπατάει ή τρέχει, γι αυτό και η θεραπεία πρέπει να είναι άμεση.

Οι αιτίες της μεταταρσαλγίας

Οι αιτίες της μεταταρσαλγίας ποικίλλουν και μπορεί να οφείλονται σε ανατομικούς, παθολογικούς και άλλους παράγοντες. Οι πιο συνηθισμένες αιτίες της μεταταρσαλγίας είναι:

• Βλαισός μέγας δάχτυλος (κότσι) και άλλοι μηχανικοί παράγοντες
  • Κοιλοποδία, πλατυποδία, βραχύς αχίλλειος τένοντας και άλλοι ανατομικοί παράγοντες
  • Νευρίνωμα Morton και άλλοι νευρικοί παράγοντες
  • Παλαιότεροι τραυματισμοί της περιοχής, πχ από αθλητική δραστηριότητα
  • Ηλικία, καθώς τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας έχουν μειωμένο υποδόριο λίπος που ευνοεί την μεταταρσαλγία
  • Παχυσαρκία και αυξημένο σωματικό βάρος
  • Κατάγματα κόπωσης, πχ από παρατεταμένη ορθοστασία
  • Χωρίς συγκεκριμένη αιτία, δηλαδή ιδιοπαθής μεταταρσαλγία
  • Χρήση ακατάλληλων υποδημάτων, πχ ψηλοτάκουνα
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα

Τα συμπτώματα της μεταταρσαλγίας

Τα συμπτώματα της μεταταρσαλγίας είναι κοινά για όλους τους ασθενείς. Χαρακτηριστικότερο σύμπτωμα της πάθησης είναι ο πόνος που αισθάνονται οι ασθενείς κατά το περπάτημα, το τρέξιμο, τα άλματα ή άλλες δραστηριότητες. Συνήθως ο πόνος είναι πρωινός μπορεί όμως και να επιδεινώνεται στη διάρκεια της ημέρας όσο το πόδι δραστηριοποιείται. Ένα άλλο σύμπτωμα της μεταταρσαλγίας είναι η αίσθηση που έχουν πολλοί ασθενείς ότι έχουν κάτι σαν «βότσαλο» κάτω από το πέλμα τους που τους ενοχλεί στη διάρκεια της βάδισης ενώ για κάποιους μπορεί να είναι και επώδυνο.

Η διάγνωση και οι τρόποι αντιμετώπισης της μεταταρσαλγίας

Η διάγνωση της πάθησης γίνεται με κλινική εξέταση, αιματολογικές εξετάσεις, μαγνητική τομογραφία, σπινθηρογράφημα οστών και πελματογράφημα. Με βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων αποφασίζεται ο ιδανικότερος τρόπος αντιμετώπισης. Σε γενικές γραμμές η αντιμετώπιση της πάθησης περιλαμβάνει:

• Ανάπαυση
  • Παγοθεραπεία
  • Πιεστική περίδεση
  • Χρήση κατάλληλων υποδημάτων
  • Χρήση ορθωτικών πελμάτων στα μετατάρσια
  • Πρόγραμμα φυσικοθεραπείας που μπορεί να περιλαμβάνει:

v  Διατατικές ασκήσεις

v  Ασκήσεις ενδυνάμωσης

v  Εκπαίδευση για αποφυγή επανατραυματισμού

v  Υδροθεραπεία

v  Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης (Ackerman method)

v  Μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (Ergon Technique)

v  Kinesiotaping

• Φαρμακευτική αγωγή
  • Χειρουργική αντιμετώπιση, όταν το περιστατικό είναι σοβαρό ή όταν αποτυγχάνουν οι συντηρητικές μέθοδοι.

Η χρήση κατάλληλων υποδημάτων και ο έλεγχος του σωματικού βάρους μπορεί να προλάβει την εμφάνιση της μεταταρσαλγίας και τα επώδυνα συμπτώματά της.