Το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα (ΚΠΣ) είναι μια συχνή πάθηση που προκαλείται από την πίεση που ασκείται στο μέσο νεύρο, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή του καρπού. Το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα προσβάλει περισσότερο γυναίκες 40-60 ετών και συνήθως συνοδεύεται από ρευματοειδή αρθρίτιδα. Εμφανίζεται με τη μορφή πόνου ή μουδιάσματος στο χέρι και συχνότερα λόγω της πολύωρης χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Τα συμπτώματα του Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα

Το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα μπορεί να εμφανιστεί με διάφορες μορφές. Μερικά από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματά του είναι:

• Πόνος και μούδιασμα στο χέρι. Ο πόνος εμφανίζεται κυρίως τις νυχτερινές ώρες και είναι τόσο έντονος ώστε να ξυπνάει τον ασθενή. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ασθενής τινάζει το πάσχων άνω άκρο και τοποθετεί το χέρι του σε δροσερότερο σημείο για να ανακουφιστεί από τα συμπτώματα.

• Αίσθηση καψίματος

• Μούδιασμα στα δάχτυλα του χεριού (όχι στο μικρό δάχτυλο)

• Πόνος στο χέρι που αντανακλάται έως και τον ώμο

• Αδυναμία του ασθενούς να πραγματοποιήσει κινήσεις, έστω και απλές όπως το κούμπωμα ενός κουμπιού, ή να κρατήσει αντικείμενα στα χέρια.

Τα συμπτώματα είναι συνήθως ήπια στην αρχή και προοδευτικά σοβαρεύουν αν δεν αντιμετωπιστούν.

Τα αίτια του Συνδρόμου Καρπιαίου Σωλήνα

Το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα προκαλείται λόγω της πίεσης στο μέσο νεύρο. Η πίεση αυτή μπορεί να είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, όπως:

• Κληρονομικότητα

• Υπέρχρηση καρπού συνήθως λόγω εργασίας πχ από Η/Υ, δακτυλογράφοι, πιανίστες κτλ

• Τραυματισμοί στον καρπό

• Ορμονικές μεταβολές (πχ εγκυμοσύνη)

• Νοσήματα όπως ρευματοειδής αρθρίτιδα, νόσοι του θυρεοειδούς, διαβήτης κ.α

• Νεφροπάθεια με αρτηριοφλεβική fistula.

Η φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση

Ο κατάλληλος τρόπος αντιμετώπισης θα καθοριστεί μετά την αξιολόγηση του Συνδρόμου και ανάλογα με τη σοβαρότητα του κάθε περιστατικού. Η έγκαιρη διάγνωση και η θεραπεία είναι πολύ σημαντικές για την αποφυγή μόνιμων προβλημάτων στο χέρι λόγω της μη αναστρέψιμης βλάβης του μέσου νεύρου. Η κλινική εξέταση του χεριού και του άνω άκρου γενικά βοηθά τον φυσικοθεραπευτή να καθορίσει τη πηγή των συμπτωμάτων που αναφέρει ο ασθενής και να σχεδιάσει με τον σωστό τρόπο το θεραπευτικό πλάνο. Με διάφορες κλινικές δοκιμασίες, όπως η δοκιμασία Tinel (όπου ένα ελαφρύ χτύπημα πάνω από το νεύρο μπορεί να διαπιστώσει αν δημιουργείται ένα αίσθημα μυρμηγκιάσματος), η δοκιμή Phalen (ώθηση της ραχιαίας επιφάνειας των χεριών για 30-60 δευτερόλεπτα), η δοκιμή καρπικής συμπίεσης (εφαρμογή πίεσης πάνω από το διάμεσο νεύρο για να διαπιστωθεί εάν ο ασθενής αισθανθεί μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα εντός 30 δευτερολέπτων) κ.α ο φυσικοθεραπευτής μπορεί να διαπιστώσει εάν ο ασθενής πάσχει από σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα και να το διαχειριστεί συντηρητικά με κάποιο στήριγμα του καρπού ειδικά κατά τη διάρκεια του ύπνου, με θεραπευτικές ασκήσεις, ή με εργονομικές παρεμβάσεις. Ο φυσικοθεραπευτής θα εξετάσει τον καρπό για άλγος, οίδημα και διαταραχές στο χρώμα του δέρματος (ερυθρότητα της πάσχουσας περιοχής υποδηλώνει φλεγμονή). Κάθε δάκτυλο επίσης πρέπει να εξεταστεί για τον έλεγχο της αισθητικότητας καθώς και οι μύες στη βάση του αντίχειρα για τον έλεγχο της τροφικότητας και της μυϊκής τους ισχύος. Επιπλέον θα χρειαστούν εξετάσεις αίματος και Ηλεκτρομυογράφημα για την οριστική διάγνωση.

Η Φυσικοθεραπεία με τις διάφορες τεχνικές που διαθέτει μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα. Μερικές από τις πιο ενδεδειγμένες τεχνικές είναι:

• Δια χειρός θεραπεία (manual therapy)

• Θεραπευτική μάλαξη

• Kinesio Taping

• Τεχνική Ergon

• Νάρθηκας ακινητοποίησης

• Φυσικά μέσα (laser, υπέρηχος, Tens)

• Ασκήσεις για τη βελτίωση της δύναμης και της ελαστικότητας του καρπού και των δακτύλων

• Συμβουλευτική αναφορικά με την εργονομία του σώματος.

Το Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα μπορεί να αντιμετωπιστεί επίσης με φαρμακευτική αγωγή και σε σοβαρότερες περιπτώσεις ακόμα και με χειρουργική επέμβαση. Το βασικό στοιχείο της πάθησης είναι ότι η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση μπορεί να προλάβει την επιδείνωση της κατάστασης.