Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΡΕΥΜΑΤΟΕΙΔΟΥΣ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑΣ

Η Ρευματοειδής Αρθρίτιδα είναι μια αυτοάνοση χρόνια φλεγμονώδης νόσος η οποία κυρίως προσβάλλει τις αρθρώσεις αλλά όχι μόνο. Αποτελεί την πιο συχνή ρευματική νόσο σε άτομα 35-60 ετών και προσβάλλει περισσότερο γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες, σχεδόν σε τριπλάσιο ποσοστό. Πρόκειται ουσιαστικά για φλεγμονή του υμένα που περιβάλλει την κάθε άρθρωση με αποτέλεσμα οι αρθρώσεις αυτές να εμφανίζουν συμπτώματα της νόσου.

Τα αίτια της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας

Οι αιτίες που προκαλούν τη Ρευματοειδή αρθρίτιδα ποικίλουν, αν και η ακριβής αιτία που τη δημιουργεί δεν έχει ακόμα αποσαφηνιστεί. Οι παράγοντες που φαίνεται να την προκαλούν είναι:

• Γενετικοί

• Περιβαλλοντικοί

• Ορμονικοί

• Ανοσολογικοί

Τα συμπτώματα της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας

Τα κυριότερα συμπτώματα που έχουν αναφερθεί από πάσχοντες με ρευματοειδή αρθρίτιδα είναι:

• Πρωινή δυσκαμψία

• Πόνος στις αρθρώσεις

• Οίδημα στις αρθρώσεις

• Αυξημένη θερμοκρασία στις αρθρώσεις

• Κόπωση

• Ανορεξία

• Απώλεια βάρους

• Ωχρό δέρμα

Τρόποι αντιμετώπισης και η συμβολή της Φυσικοθεραπείας

Η ρευματοειδής αρθρίτιδα προκαλεί προβλήματα στην καθημερινότητα των ασθενών καθώς ο πόνος και οι λειτουργικοί περιορισμοί δυσκολεύουν τα άτομα κατά πολύ. Επίσης οι ασθενείς έρχονται αντιμέτωποι και με διάφορα ψυχολογικά προβλήματα όπως πχ η κατάθλιψη, γι αυτό και είναι σημαντικό να βρεθεί άμεσα ο ιδανικότερος τρόπος αντιμετώπισης. Η Φυσικοθεραπεία βρίσκεται στο πλευρό των ασθενών με ρευματοειδή αρθρίτιδα και στόχο έχει να:

• Μειώσει τον πόνο

• Μειώσει το οίδημα

• Αποκαταστήσει τη δυσκαμψία

• Αυξήσει την κινητικότητα των αρθρώσεων

• Προλάβει τις παραμορφώσεις

• Ενδυναμώσει τους μύες

• Αποκαταστήσει τη λειτουργία του μυοσκελετικού συστήματος

Πώς όμως τα καταφέρνει όλα αυτά η Φυσικοθεραπεία; Ποια μέσα και τεχνικές έχει στη διάθεσή της; Η Φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς με:

• Φυσικά μέσα (υπέρηχος, laserTENS)

• Θεραπευτική μάλαξη

• Θεραπευτική άσκηση

• Manual therapy

• Υδροθεραπεία

• Μέθοδος Ackerman

• Kinesiotaping

• Κινησιοθεραπεία

• Τεχνική Ergon

Μέσα από εξατομικευμένα προγράμματα για τον κάθε ασθενή, ο Φυσικοθεραπευτής θα τον εκπαιδεύσει στο πώς να προστατεύει τις αρθρώσεις αλλά και πώς να διαχειρίζεται τον πόνο και να βελτιώσει τη λειτουργικότητά του μέσα από την παροχή εργονομικών συμβουλών.