Η ωλένια νευρίτιδα αγκώνα συμβαίνει όταν το ωλένιο νεύρο συμπιεστεί ή ερεθιστεί για οποιοδήποτε λόγο. Το ωλένιο νεύρο είναι ένα από τα τρία κύρια νεύρα στο χέρι και εκτείνεται από τον αυχένα έως τα δάχτυλα του χεριού. Η συμπίεση θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε σημείο κατά μήκος του ωλένιου νεύρου, ωστόσο συχνότερα συμβαίνει στο ύψος του αγκώνα και συγκεκριμένα στο εσωτερικό μέρος πίσω από τον επικόνδυλο.

Το ωλένιο νεύρο είναι υπεύθυνο για την κίνηση συγκεκριμένων μυών του άνω άκρου, για την εκτέλεση των λεπτών κινήσεων αλλά και την αίσθηση της αφής στο 4ο και 5ο δάχτυλο. Η πάθηση εμφανίζεται συνήθως σε όσους κάνουν χειρωνακτική εργασία, σε όσους χρησιμοποιούν εργαλεία διατηρώντας κλειστούς τους αγκώνες τους, σε υπαλλήλους γραφείου και όσους χρησιμοποιούν για πολλές ώρες το πληκτρολόγιο του υπολογιστή, σε παχύσαρκα άτομα και σε όσους έχουν υποστεί στο παρελθόν κάταγμα αγκώνα ή έχουν εμφανίζει γάγγλια στην περιοχή.

Τα συμπτώματα της ωλένιας νευρίτιδας αγκώνα

Τα συμπτώματα που εμφανίζει η ωλένια νευρίτιδα αγκώνα περιλαμβάνουν:

• Πόνο, ο οποίος μπορεί να είναι και έντονος
  • Μούδιασμα στο άνω άκρο, κυρίως στην προσπάθεια του ασθενή να λυγίσει τον αγκώνα του
  • Αίσθηση τσιμπήματος – ηλεκτρισμού
  • Μειωμένη αίσθηση αφής
  • Αδυναμία κίνησης του καρπού και του χεριού
  • Μυϊκή αδυναμία (σε προχωρημένα στάδια της πάθησης).

Τα αίτια της ωλένιας νευρίτιδας αγκώνα

Οι αιτίες που προκαλούν την ωλένια νευρίτιδα δεν έχουν απολύτως εξακριβωθεί. Παράγοντες που έχουν ενοχοποιηθεί για την εμφάνιση της πάθησης είναι κάποιο άμεσο χτύπημα στην περιοχή, η στήριξη στους αγκώνες για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, η ύπαρξη κύστεων ή παλαιών καταγμάτων, κάποιο οίδημα του νεύρου αλλά και η ύπαρξη αρθρίτιδας.

Η αντιμετώπιση και ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας

Μετά την ασφαλή διάγνωση της πάθησης, η ωλένια νευρίτιδα αγκώνα μπορεί να αντιμετωπιστεί τόσο με συντηρητικούς τρόπους όσο και χειρουργικά. Οι συντηρητικοί τρόποι περιλαμβάνουν ξεκούραση, φαρμακευτική αγωγή, χρήση ορθωτικών υλικών και πρόγραμμα φυσικοθεραπείας. Σε σοβαρές περιπτώσεις  και όταν οι συντηρητικές μέθοδοι αποτυγχάνουν οι ασθενείς καταφεύγουν σε χειρουργική επέμβαση.

Ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας είναι πολύ σημαντικός στην αντιμετώπιση των ενοχλητικών συμπτωμάτων. Οι τεχνικές και οι θεραπείες που μπορούν να συμπεριληφθούν σε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα Φυσικοθεραπείας περιλαμβάνουν:

• Κινησιοθεραπεία (Διάταση νευρικού ιστού, διατάσεις για την ανάκτηση του εύρους κίνησης, ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις νευρομυϊκού συντονισμού και λεπτής κίνησης)
  • Dry needling
  • Kinesio taping
  • Φυσικά μέσα (laser, tecar, tens, υπέρηχος)
  • Manual therapy (Ackerman method)
  • Ergon Technique
  • Θεραπευτική μάλαξη
  • Εκπαίδευση για την εργονομία του σώματος και την αποφυγή κινήσεων, θέσεων και στάσεων που μπορεί να επιβαρύνουν το ωλένιο νεύρο.

Η Φυσικοθεραπεία αποτελεί επίσης καίριο μέρος της διαδικασίας αποκατάστασης των ασθενών που περνούν την πόρτα του χειρουργείου για την αντιμετώπιση της ωλένιας νευρίτιδας.