ΙΝΟΜΥΑΛΓΙΑ: ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η ινομυαλγία δεν αποτελεί μια συνήθη πάθηση αλλά περισσότερο μια παθολογική κατάσταση κατά την οποία οι ασθενείς υποφέρουν από χρόνιο πόνο και άλλα συμπτώματα χωρίς να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αιτία όπως για παράδειγμα κάποια φλεγμονή ή κάποια άλλη πάθηση. Για τον λόγο αυτό ανήκει στον χρόνιο πόνο και δεν μπορεί να διαγνωστεί με κάποια απεικονιστική εξέταση.

Τα αίτια της ινομυαλγίας

Διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι η ινομυαλγία είναι συνδυασμός δύο παραγόντων:

• Της κακής στάσης του σώματος σε καθημερινή βάση και

• Τη δυσλειτουργία των νευροδιαβιβαστών, οι οποίοι μεταφέρουν το αίσθημα του πόνου στο εγκεφαλικό κέντρο το οποίο σε όσους πάσχουν από ινομυαλγία φαίνεται να «δυσλειτουργεί».

Επίσης, έχουν αναφερθεί ότι κάποιο ρόλο ίσως να παίζει και η κληρονομικότητα ή κάποια κατάσταση που προκαλεί έντονο στρες, όπως ένας θάνατος, ένας χωρισμός, μια επέμβαση κ.ο.κ.

Τα συμπτώματα της ινομυαλγίας

Τα συμπτώματα της ινομυαλγίας είναι πολλά και δεν είναι απαραίτητο να υπάρχουν όλα μαζί ούτε να είναι τα ίδια σε όλους τους ασθενείς για να χαρακτηριστεί ο πόνος ως ινομυαλγία. Τα συνηθέστερα συμπτώματα είναι:

• Πόνος παντού, στο σώμα, στους μύες, κτλ

• Έντονη κόπωση

• Δυσκαμψία (εντονότερη τις πρωινές ώρες)

• Διαταραχές στον ύπνο

• Αίσθημα ανεπαρκούς ξεκούρασης στον ύπνο

• Μούδιασμα

• Μυρμήγκιασμα

• Μυοσκελετικοί πόνοι

• Ημικρανία

• Πρήξιμο στα χέρια ή στα πόδια

• Δυσκολία συγκέντρωσης

• Ευαισθησία σε ήχους, φώτα και μυρωδιές

• Βουητό στα αυτιά

• Κακή διάθεση κ.α

Η αντιμετώπιση μέσω Φυσικοθεραπείας

Μετά τη λήψη ενός πλήρους ιστορικού του ασθενή, ο Φυσικοθεραπευτής είναι σε θέση να καταρτίσει το καταλληλότερο πρόγραμμα φυσικοθεραπειών που θα αντιμετωπίσει την ινομυαλγία και θα αποκαταστήσει πλήρως τον ασθενή. Η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει:

• Θεραπευτική άσκηση μέτριας έως έντονης επιβάρυνσης με έμφαση στην αερόβια ικανότητα

• Αναπνευστικές ασκήσεις

• Τεχνική της ξηρής βελόνας

• Δια χειρός θεραπεία (μάλαξη, ErgonAckerman κ.α)

• Ηλεκτροθεραπεία τύπου Tens

• Φυσικά μέσα (θερμό ή ψυχρό επίθεμα)

• Υδροθεραπεία

Πολύ σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της ινομυαλγίας διαδραματίζουν επίσης τόσο οι επαγγελματίες ψυχολόγοι όσο και οι διατροφολόγοι. Η διατροφή μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμος σύμμαχος στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων ενώ ένας ψυχολόγος μπορεί να βοηθήσει τον ασθενή εκπαιδεύοντάς τον στη διαχείριση του πόνου αλλά και στην υπομονή καθώς μπορεί να χρειαστεί χρόνος ώστε να υποχωρήσουν τα ενοχλητικά συμπτώματα.