Η λειτουργική μάλαξη είναι μια τεχνική manual therapy που χρησιμοποιείται στη φυσικοθεραπεία για τη βελτίωση της μυοσκελετικής λειτουργίας και τη μείωση του πόνου. Περιλαμβάνει τον χειρισμό των μαλακών ιστών του σώματος, συμπεριλαμβανομένων των μυών, των τενόντων και των συνδέσμων, με στόχο τη βελτίωση της κίνησης, την αύξηση του εύρους κίνησης και τη μείωση του πόνου.

Στόχος της λειτουργικής μάλαξης είναι η αποκατάσταση της σωστής λειτουργίας της πληγείσας περιοχής. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση συγκεκριμένων τεχνικών που βοηθούν στη χαλάρωση των σφιγμένων μυών, στην αύξηση της ροής του αίματος και στη βελτίωση της κίνησης.

Πού εφαρμόζεται

Η λειτουργική μάλαξη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία ενός ευρέος φάσματος παθήσεων και καταστάσεων, όπως:

• ο πόνος στην ράχη
  • ο πόνος στον αυχένα
  • οι πονοκέφαλοι
  • ο πόνος στις αρθρώσεις
  • ο χρόνιος πόνος
  • διάφοροι τραυματισμοί
  • το μειωμένο εύρος κίνησης
  • η ανελαστικότητα των μυών
  • η μειωμένη ευελιξία
  • οι μυϊκοί σπασμοί
  • η κακή στάση του σώματος
  • η οστεοαρθρίτιδα
  • η ινομυαλγία.

Κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας λειτουργικής μάλαξης, ο θεραπευτής θα χρησιμοποιήσει διάφορες τεχνικές, όπως το μασάζ deep tissue, τη θεραπεία σημείων πυροδότησης (trigger point) και τις διατάσεις. Αυτές οι τεχνικές εφαρμόζονται απευθείας στην πληγείσα περιοχή για την ανακούφιση από την ένταση και τον πόνο. Ο φυσικοθεραπευτής μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει συνδυαστικά άλλες μεθόδους και μέσα όπως:

για να βοηθήσει στην επιτάχυνση της διαδικασίας επούλωσης.

Τα πλεονεκτήματα της λειτουργικής μάλαξης

Ένα από τα κύρια πλεονεκτήματα της λειτουργικής μάλαξης είναι ότι πρόκειται για μια μη επεμβατική θεραπεία που δεν απαιτεί τη λήψη φαρμακευτικής αγωγής ή χειρουργικής επέμβασης. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία διαφόρων παθήσεων, όπως ο πόνος στην ράχη, ο πόνος στον αυχένα και οι μυϊκοί τραυματισμοί. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αυτόνομη θεραπεία ή σε συνδυασμό με άλλες φυσικοθεραπευτικές τεχνικές, όπως η κινησιοθεραπεία και η ξηρή βελόνα. Η λειτουργική μάλαξη μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την πρόληψη μελλοντικών τραυματισμών. Εντοπίζοντας τις περιοχές έντασης και αντιμετωπίζοντάς τες πριν γίνουν προβληματικές, η λειτουργική μάλαξη μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της συνολικής σωματικής λειτουργίας και στη μείωση του κινδύνου μελλοντικού τραυματισμού. Η λειτουργική μάλαξη εκτελείται από έναν εκπαιδευμένο φυσικοθεραπευτή και μπορεί να προσαρμοστεί στις ειδικές ανάγκες κάθε ασθενούς. Η διάρκεια και η συχνότητα της θεραπείας εξαρτάται από την κατάσταση του ασθενούς και την ανταπόκριση που εκείνος παρουσιάζει απέναντι στη θεραπεία.

Συνολικά, η λειτουργική μάλαξη είναι μια ασφαλής και αποτελεσματική θεραπευτική επιλογή για ασθενείς με μυοσκελετικό πόνο ή περιορισμένη κινητικότητα. Μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του πόνου και στη βελτίωση της λειτουργικότητας, επιτρέποντας στους ασθενείς να επιστρέψουν στις καθημερινές τους δραστηριότητες με μεγαλύτερη ευκολία και άνεση.