Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΟΣΤΕΟΠΕΝΙΑΣ

Ο όρος οστεοπενία χρησιμοποιείται για να περιγράψει την κατάσταση εκείνη κατά την οποία τα οστά εμφανίζουν χαμηλά ποσοστά πυκνότητας. Στην οστεοπενία τα οστά καταστρέφονται με γρηγορότερο ρυθμό από εκείνον που δημιουργούνται, με αποτέλεσμα να χάνουν την πυκνότητά τους και να αυξάνεται έτσι ο κίνδυνος καταγμάτων. Δεν πρόκειται για πάθηση αλλά περισσότερο για έναν δείκτη αυξημένου κινδύνου εμφάνισης οστεοπόρωσης στο μέλλον. Η οστεοπενία αφορά κυρίως τις γυναίκες και μάλιστα σε συντριπτικό ποσοστό σε σχέση με τους άνδρες (περίπου 80%) και συνήθως σε ηλικίες άνω των 50 ετών.

Οι αιτίες της οστεοπενίας

Η εμφάνιση της οστεοπενίας μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως:

• έλλειψη ασβεστίου και βιταμίνης D στη διατροφή
  • ηλικία, καθώς μετά τα 35 έτη τα οστά φθείρονται γρηγορότερα
  • ορμονικές ανισορροπίες, όπως αυτές που παρατηρούνται στην εμμηνόπαυση
  • ορισμένα φάρμακα, όπως τα κορτικοστεροειδή
  • καθιστική ζωή
  • κάπνισμα
  • υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ
  • ρευματοειδής αρθρίτιδα και άλλες φλεγμονώδεις καταστάσεις
  • υπερθυρεοειδισμός

Τα συμπτώματα της οστεοπενίας

Η οστεοπενία συνήθως δεν παρουσιάζει συμπτώματα, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη διάγνωσή της χωρίς σάρωση οστικής πυκνότητας. Ωστόσο, καθώς η πάθηση εξελίσσεται, οι ασθενείς μπορεί να αρχίσουν να αισθάνονται πόνο στα οστά τους, ιδίως στο ισχίο και τη σπονδυλική στήλη, καθώς και απώλεια ύψους και να παρουσιάζουν σκυφτή στάση στο σώμα τους.

Η διάγνωση της οστεοπενίας

Η πιο συνηθισμένη μέθοδος διάγνωσης της οστεοπενίας είναι η σάρωση οστικής πυκνότητας, η οποία χρησιμοποιεί έναν ειδικό τύπο ακτινογραφίας για να μετρήσει την ποσότητα της οστικής μάζας στο σώμα. Τα αποτελέσματα αυτής της σάρωσης είναι γνωστά ως T-score, το οποίο συγκρίνει την οστική πυκνότητα του ασθενούς με εκείνη ενός υγιούς νεαρού ενήλικα.

Η θεραπεία της οστεοπενίας

Είναι σημαντικό η οστεοπενία να αντιμετωπίζεται άμεσα καθώς σε αντίθετη περίπτωση αυξάνεται σημαντικά ο κίνδυνος εμφάνισης οστεοπόρωσης. Η θεραπεία της οστεοπενίας περιλαμβάνει:

• Αύξηση της πρόσληψης ασβεστίου και βιταμίνης D μέσω της διατροφής ή της χορήγησης συμπληρωμάτων.
  • Τακτική άσκηση, ιδανικά με ασκήσεις που φέρουν βάρος, όπως το περπάτημα, το τρέξιμο και η προπόνηση με αντιστάσεις, μπορούν να βοηθήσουν στην ενίσχυση των οστών και στη βελτίωση της οστικής πυκνότητας
  • Διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους
  • Διακοπή του καπνίσματος
  • Διακοπή ή μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ
  • Φαρμακευτική αγωγή για την επιβράδυνση ή τη διακοπή της οστικής απώλειας

Η φυσικοθεραπεία παίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση της οστεοπενίας. Οι ασκήσεις με βάρη και η προπόνηση με αντιστάσεις είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές για την ενίσχυση των οστών και τη βελτίωση της οστικής πυκνότητας. Ένας φυσικοθεραπευτής μπορεί να καταρτίσει ένα πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ατομικές ανάγκες και ικανότητες του κάθε ασθενούς. Οι τεχνικές και οι θεραπείες που μπορούν να εφαρμοστούν στη διάρκεια ενός πλάνου φυσικοθεραπείας μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Θεραπευτική άσκηση, (ασκήσεις με έμφαση στην ιδιοδεκτικότητα και την κιναισθησία, διατατικές ασκήσεις, λειτουργική άσκηση πχ βάδιση, τρέξιμο, ανέβασμα- κατέβασμα σκαλιών)
  • Υδροθεραπεία

Μία από τις πιο υποσχόμενες θεραπείες για τη διαχείριση της οστεοπενίας είναι η μυοδιέγερση με τη χρήση του Super Inductive System (SIS). Το Super Inductive System (SIS) είναι μια συσκευή φυσικοθεραπείας που χρησιμοποιεί ένα μαγνητικό πεδίο υψηλής ισχύος για να διεγείρει το νευρομυϊκό σύστημα του σώματος. Το SIS μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στη θεραπεία της οστεοπενίας, καθώς μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της οστικής πυκνότητας και στην ενίσχυση των οστών. Με συγκεκριμένες ρυθμίσεις, το SIS μπορεί να στοχεύσει το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο να διεγείρει τους μυς που περιβάλλουν τα οστά, γεγονός που με τη σειρά του μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της οστικής μάζας και στην πρόληψη της περαιτέρω οστικής απώλειας.

Η φυσικοθεραπεία μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση της οστεοπενίας βοηθώντας τους ασθενείς να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα άσκησης προσαρμοσμένο στις ατομικές τους ανάγκες και ικανότητες. Επιπλέον, το σύστημα Super Inductive System μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο, καθώς μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση της οστικής πυκνότητας και στην ενίσχυση των οστών.