Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΠΕΡΙΟΧΙΚΟΥ ΠΟΝΟΥ

Το σύνδρομο σύνθετου περιοχικού πόνου (CRPS) είναι μια χρόνια επώδυνη κατάσταση που επηρεάζει τα άκρα και μπορεί να είναι πολύ εξουθενωτική για τους ασθενείς. Τα αίτια του CRPS δεν είναι πλήρως κατανοητά, αλλά πιστεύεται ότι εμφανίζεται ως αποτέλεσμα βλάβης ή δυσλειτουργίας του νευρικού συστήματος, η οποία προκαλεί μη φυσιολογική ενίσχυση του πόνου.

Τα συμπτώματα του συνδρόμου σύνθετου περιοχικού πόνου

Τα συμπτώματα του CRPS ποικίλλουν από ασθενή σε ασθενή ενώ κάποια από αυτά μπορεί να είναι και σοβαρά. Οι ασθενείς μπορεί να εμφανίσουν συμπτώματα όπως:

• αίσθημα καύσου,
  • οίδημα,
  • δυσκαμψία
  • πόνο στην πληγείσα περιοχή
  • αλλαγές στο χρώμα και τη θερμοκρασία του δέρματος.

Ο πόνος μπορεί να συνοδεύεται από εφίδρωση, αυξημένη ευαισθησία στην αφή και αδυναμία ή απώλεια λειτουργίας στο προσβεβλημένο άκρο.

Διάγνωση και θεραπεία του συνδρόμου σύνθετου περιοχικού πόνου

Η διάγνωση για το σύνδρομο σύνθετου περιοχικού πόνου μπορεί να είναι δύσκολη, καθώς δεν υπάρχει συγκεκριμένη εξέταση για την επιβεβαίωσή του. Η διαδικασία της διάγνωσης συνήθως περιλαμβάνει κλινική εξέταση, λήψη ιατρικού ιστορικού και απεικονιστικές εξετάσεις προκειμένου να αποκλειστούν άλλες πιθανές αιτίες για τα συμπτώματα που εμφανίζουν οι ασθενείς.

Αν και δεν υπάρχει θεραπεία για το CRPS, συνήθως εφαρμόζεται ένα σύνολο θεραπευτικών επιλογών για τη διαχείριση της κατάστασης και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ασθενούς. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν φαρμακευτική αγωγή, αποκλεισμούς νεύρων και πρόγραμμα φυσικοθεραπείας.

Ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας

Η φυσικοθεραπεία διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στη διαχείριση του CRPS. Χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές και θεραπείες ένας φυσικοθεραπευτής μπορεί να βελτιώσει το εύρος της κίνησης, τη δύναμη και την ευελιξία του ασθενούς και να μειώσει τον πόνο και το οίδημα. Τεχνικές όπως

• Υδροθεραπεία (δινόλουτρο, πισίνα)
  • Θεραπευτική Μάλαξη
  • Μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (Ergon Technique)
  • Φυσικά μέσα (SIS, Tecar, Laser, ηλεκτροθεραπεία)
  • Βελονισμός (τεχνική της ξηρής βελόνας)
  • Αναπνευστικές ασκήσεις για τη διαχείριση των συμπτωμάτων
  • Εργονομία του περιβάλλοντος

μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν τους ασθενείς με CRPS.

Μία από τις πιο υποσχόμενες θεραπείες για το σύνδρομο σύνθετου περιοχικού πόνου είναι η μυοδιέγερση με τη χρήση του Super Inductive System (SIS). Το SIS χρησιμοποιεί ένα μαγνητικό πεδίο υψηλής ισχύος για τη διέγερση του νευρομυϊκού ιστού, προωθώντας τη μυϊκή συστολή και χαλάρωση. Η τεχνική αυτή έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στη μείωση του πόνου και του οιδήματος σε ασθενείς με σύνδρομο σύνθετου περιοχικού πόνου, καθώς και στη βελτίωση της συνολικής κινητικότητας και της ποιότητας ζωής τους.

Το σύνδρομο σύνθετου περιοχικού πόνου είναι μια δύσκολη και συχνά εξουθενωτική πάθηση που ωστόσο μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. Η φυσικοθεραπεία παίζει σημαντικό ρόλο στη θεραπεία και τη συνεχή φροντίδα των ασθενών με CRPS και μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς να διαχειριστούν τα συμπτώματά τους και να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής τους.