Η οστεοπόρωση είναι μια κοινή πάθηση που πλήττει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με το Διεθνές Ίδρυμα Οστεοπόρωσης, περίπου 200 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως πάσχουν από οστεοπόρωση, ενώ 1 στις 3 γυναίκες και 1 στους 5 άνδρες ηλικίας άνω των 50 ετών κινδυνεύουν να υποστούν κάταγμα λόγω της νόσου.  Η οστεοπόρωση είναι μια ασθένεια που επηρεάζει την πυκνότητα και την ποιότητα των οστών προκαλώντας αδυναμία και ευθραυστότητα και αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο καταγμάτων και σπασίματος. Εμφανίζεται όταν ο οργανισμός χάνει πάρα πολλή οστική μάζα, παράγει πολύ λίγα οστά ή και τα δύο. Τα οστά γίνονται τόσο εύθραυστα που ακόμη και μια ήπια καταπόνηση, όπως το σκύψιμο ή ο βήχας, μπορεί να προκαλέσει κάταγμα. Η οστεοπόρωση προσβάλλει συχνότερα τη σπονδυλική στήλη, τα ισχία και τους καρπούς, αλλά μπορεί να εμφανιστεί σε οποιοδήποτε οστό.

Τα αίτια της οστεοπόρωσης

Τα ακριβή αίτια της οστεοπόρωσης δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητά, αλλά διάφοροι παράγοντες μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της πάθησης. Σε αυτούς περιλαμβάνονται:

• Γενετικοί παράγοντες,
  • Κληρονομικοί
  • η ηλικία,
  • το φύλο (πιο συχνή στις γυναίκες),
  • οι ορμονικές ανισορροπίες,
  • η εμμηνόπαυση
  • το χαμηλό σωματικό βάρος
  • οι επιλογές του τρόπου ζωής, όπως το κάπνισμα και η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, η καθιστική ζωή
  • ορισμένες ιατρικές καταστάσεις ή φάρμακα που μπορούν να αποδυναμώσουν τα οστά.

Τα συμπτώματα της οστεοπόρωσης

Στα αρχικά στάδια της οστεοπόρωσης, μπορεί να μην υπάρχουν συμπτώματα και η νόσος μπορεί να περάσει απαρατήρητη μέχρι να συμβεί ένα κάταγμα των οστών. Ωστόσο, καθώς η πάθηση εξελίσσεται, τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν πόνο στην πλάτη, απώλεια ύψους, σκυφτή στάση του σώματος και υψηλότερο κίνδυνο καταγμάτων, ιδίως στον καρπό, το ισχίο και τη σπονδυλική στήλη.

Η διάγνωση και η θεραπεία της οστεοπόρωσης

Η διάγνωση της οστεοπόρωσης γίνεται συνήθως μέσω μιας εξέτασης οστικής πυκνότητας, η οποία μετρά την ποσότητα ασβεστίου και άλλων μετάλλων σε μια συγκεκριμένη περιοχή των οστών. Η εξέταση αυτή μπορεί να καθορίσει τον βαθμό απώλειας οστού και την πιθανότητα κατάγματος.

Η θεραπεία για την οστεοπόρωση περιλαμβάνει συνήθως έναν συνδυασμό φαρμακευτικής αγωγής, αλλαγών στον τρόπο ζωής και άσκησης. Τα φάρμακα μπορούν να βοηθήσουν στην επιβράδυνση της εξέλιξης της νόσου και να μειώσουν τον κίνδυνο καταγμάτων. Οι αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως η διακοπή του καπνίσματος, η μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ και η εξασφάλιση μιας υγιεινής, ισορροπημένης διατροφής με επαρκή πρόσληψη ασβεστίου και βιταμίνης D, μπορούν επίσης να βοηθήσουν.

Η συμβολή της Φυσικοθεραπείας

Η φυσιοθεραπεία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαχείριση της οστεοπόρωσης. Ένας φυσιοθεραπευτής μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα άσκησης προσαρμοσμένο στις ατομικές τους ανάγκες, λαμβάνοντας υπόψη το επίπεδο οστικής πυκνότητας, το επίπεδο φυσικής κατάστασης και άλλες ιατρικές καταστάσεις. Το πρόγραμμα άσκησης μπορεί να περιλαμβάνει ασκήσεις με το ίδιο το βάρος του ασθενούς, όπως περπάτημα, τρέξιμο και προπόνηση δύναμης, οι οποίες συμβάλλουν στην τόνωση της οστικής ανάπτυξης και στη διατήρηση της οστικής πυκνότητας.

Οι τεχνολογικές εξελίξεις έχουν επίσης καταστήσει τη φυσικοθεραπεία μια πιο αποτελεσματική θεραπευτική επιλογή για την οστεοπόρωση. Έτσι, τεχνικές και θεραπείες που μπορούν να εφαρμοστούν είναι:

• Θεραπευτική άσκηση
  • Κινησιοθεραπεία (ασκήσεις ενδυνάμωσης, ελαστικότητας και ιδιοδεκτικότητας)
  • Υδροθεραπεία (δινόλουτρο, πισίνα)
  • Θεραπευτική Μάλαξη
  • Μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (Ergon Technique)
  • Φυσικά μέσα (Tecar, Laser, Tens)
  • Αναπνευστική φυσικοθεραπεία (εκπαίδευση αναπνοών για διαχείριση πόνου)
  • Εκπαίδευση εργονομίας.

Η οστεοπόρωση είναι μια συχνή πάθηση που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα ζωής ενός ατόμου. Αν και δεν υπάρχει θεραπεία για την οστεοπόρωση, η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία μπορεί να βοηθήσει στην επιβράδυνση της εξέλιξης της νόσου και στη μείωση του κινδύνου καταγμάτων. Η φυσιοθεραπεία διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στη διαχείριση της οστεοπόρωσης, με διάφορες τεχνικές και τεχνολογικές εξελίξεις που βοηθούν τους ασθενείς να διατηρήσουν την οστική πυκνότητα, να βελτιώσουν τη μυϊκή δύναμη και να μειώσουν τον κίνδυνο πτώσεων και καταγμάτων.