Παγωμένος ώμος, ή συμφυτική θυλακίτιδα του ώμου όπως είναι ο επιστημονικός ορισμός της πάθησης, είναι η κατάσταση εκείνη στην οποία υπάρχει πόνος στην περιοχή αλλά και περιορίζεται η κίνηση. Ο «παγωμένος ώμος» εμφανίζεται με μεγαλύτερη συχνότητα στις γυναίκες απ ότι στους άνδρες και σε ηλικίες μεταξύ 40 και 60 ετών. Η πάθηση του παγωμένου ώμου μπορεί να οφείλεται σε διάφορα αίτια ενώ η ανάρρωση από αυτή μπορεί να διαρκέσει ακόμα και χρόνια.

Ο παγωμένος ώμος διακρίνεται σε 3 φάσεις, οι οποίες συνολικά μπορεί να διαρκέσουν έως και 3 χρόνια.

1η φάση: διαρκεί έως 9 μήνες και αποτελεί τη φάση κατά την οποία ξεκινά ο ώμος να γίνεται δύσκαμπτος και να αυξάνεται σταδιακά ο πόνος.

2η φάση: διαρκεί έως και 12 μήνες και χαρακτηρίζεται από τη σταδιακή υποχώρηση του πόνου αλλά και τον σημαντικό περιορισμό της κίνησης του ώμου.

3η φάση: διαρκεί έως και 3 χρόνια και χαρακτηρίζεται από την υποχώρηση των συμπτωμάτων και τη βελτίωση του εύρους της κίνησης.

Τα αίτια του παγωμένου ώμου

Οι αιτίες που προκαλούν τη συγκεκριμένη πάθηση στον ώμο δεν έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως. Ωστόσο κάποιοι παράγοντες συγκεντρώνουν περισσότερες πιθανότητες να ευθύνονται για την πρόκληση του παγωμένου ώμου. Οι παράγοντες αυτοί είναι:

• Προηγούμενοι τραυματισμοί και κακώσεις
  • Προηγούμενες χειρουργικές επεμβάσεις
  • Παρατεταμένη ακινητοποίηση του ώμου
  • Ο διαβήτης
  • Διάφορα αυτοάνοσα νοσήματα
  • Άλλες ασθένειες όπως πχ Πάρκινσον
  • Άλλες παθήσεις της περιοχής του ώμου
  • Η ηλικία του πάσχοντα (άνω των 40 ετών)
  • Το φύλο του πάσχοντα

Οι  τρόποι αντιμετώπισης του παγωμένου ώμου

Η πάθηση του παγωμένου ώμου μπορεί να αντιμετωπιστεί με διάφορους τρόπους, από φαρμακευτική αγωγή μέχρι ενέσεις στεροειδών και χειρουργική επέμβαση. Ωστόσο, ένας από τους πιο δημοφιλείς και πιο φυσικούς τρόπους αντιμετώπισης είναι ένα πρόγραμμα Φυσικοθεραπείας. Ο Φυσικοθεραπευτής διαθέτει πληθώρα επιλογών στις τεχνικές και σκοπός του είναι να μειώσει τον πόνο, να αυξήσει το εύρος της κίνησης, να μειώσει τον χρόνο εμφάνισης των συμπτωμάτων αλλά και να βοηθήσει τον ασθενή να επανέλθει όσο το δυνατόν συντομότερα στις καθημερινές του δραστηριότητες. Ποιες είναι αυτές οι τεχνικές;

• Ενημέρωση και εκπαίδευση σχετικά με τα συμπτώματα και τον τρόπο διαχείρισής τους από τον ασθενή
  • Φυσικά μέσα (παγοθεραπεία, θερμοθεραπεία, TENS, laser, υπέρηχος)
  • Τεχνικές κινητοποίησης (manual therapy, μέθοδος Ackerman)
  • Τεχνική της ξηρής βελόνας (dry needling)
  • Θεραπευτική μάλαξη
  • Υδροθεραπεία
  • Taping
  • Θεραπευτική άσκηση

Είναι σημαντικό ο παγωμένος ώμος να αντιμετωπίζεται άμεσα ώστε να προλαμβάνεται τυχόν επιδείνωση της πάθησης και των επώδυνων συμπτωμάτων της.