Η παράλυση Bell περιγράφτηκε για πρώτη φορά από τον χειρουργό Charles Bell για να ορίσει την παράλυση ή την αδυναμία των μυών που ελέγχουν την έκφραση στη μία πλευρά του προσώπου. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η παράλυση αυτή είναι προσωρινή και το πρόσωπο επανέρχεται στη φυσιολογική του όψη και λειτουργία εντός λίγων εβδομάδων ή μηνών. Καθώς η παράλυση εκδηλώνεται γρήγορα, τα συμπτώματα συχνά συγχέονται με εκείνα ενός εγκεφαλικού επεισοδίου, γι αυτό είναι απαραίτητη η άμεση αξιολόγηση από ειδικό.

Τα αίτια της παράλυσης Bell

Η παράλυση είναι αποτέλεσμα της βλάβης του προσωπικού νεύρου το οποίο ξεκινά από την περιοχή κάτω από το αυτί και προχωρά κάτω προς τους μύες του προσώπου που βρίσκονται στην ίδια πλευρά. Αν και οι αιτίες της παράλυσης δεν έχουν απολύτως εξακριβωθεί ωστόσο έχει περισσότερο επικρατήσει ότι η βλάβη του νεύρου μπορεί να οφείλεται σε οίδημα του νεύρου πιθανότατα από κάποια ιογενή λοίμωξη (πχ μηνιγγίτιδα, έρπης κ.α), σε φλεγμονή ή σε συμπίεση του νεύρου. Άλλες αιτίες μπορεί να είναι:

• Γρίπη και άλλες παθήσεις του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος
  • Χρόνια μέση ωτίτιδα
  • Υπέρταση
  • Σακχαρώδης διαβήτης
  • Καρκίνος
  • Νόσος Lyme
  • Τραυματισμός στο κεφάλι

Τα συμπτώματα της παράλυσης Bell

Τα συμπτώματα της παράλυσης της μιας πλευράς του προσώπου περιλαμβάνουν:

• Παράλυση της μίας ή και των δύο πλευρών του προσώπου
  • Μούδιασμα της πλευράς με παράλυση
  • Πτώση του βλεφάρου και της γωνίας του στόματος
  • Ξηροφθαλμία
  • Διαφυγή σάλιου
  • Αγευσία
  • Δακρύρροια από το ένα μάτι
  • Πονοκέφαλος
  • Εμβοές στο ένα ή και στα δύο αυτιά
  • Δυσκολία στην ομιλία
  • Δυσκολία στην κατάποση
  • Ζαλάδα
  • Πόνο πίσω από το αυτί, στη γνάθο ή σε ολόκληρο το πρόσωπο
  • Υπερευαισθησία στον ύπνο.

Η συμβολή της Φυσικοθεραπείας στη θεραπεία της παράλυσης Bell

Η παράλυση Bell είναι προσωρινή και οι ασθενείς αναρρώνουν συνήθως μετά την παρέλευση 1-2 μηνών, ακολουθώντας συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή. Ταυτόχρονα, η Φυσικοθεραπεία βοηθά τους ασθενείς να αναρρώσουν συντομότερα και να ανακτήσουν την πλήρη λειτουργικότητα του προσώπου τους σε εύλογο χρονικό διάστημα με πληθώρα τεχνικών και θεραπειών. Το πρόγραμμα της Φυσικοθεραπείας μπορεί να περιλαμβάνει:

Το πρόγραμμα της Φυσικοθεραπείας δύναται να ξεκινήσει άμεσα μετά τη διάγνωση της παράλυσης Bell ενώ τα αποτελέσματά της είναι ορατά από την πρώτη κιόλας εβδομάδα εφαρμογής.

Πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχή αποκατάσταση παίζει και η εφαρμογή ασκήσεων στο σπίτι, η συνεργασία του ασθενούς με νευρολόγο και λογοθεραπευτή αλλά και με ψυχολόγο.