Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΑΚΡΟΥ ΠΟΔΟΣ

Ως πτώση του άκρου ποδός ορίζεται η αδυναμία του ασθενή να σηκώσει από το έδαφος το μπροστινό μέρος του ποδιού χωρίς να σύρει τα δάχτυλα. Μπορεί να είναι αποτέλεσμα διαφόρων παραγόντων ενώ δεν αποτελεί πάθηση από μόνη της αλλά περισσότερο σύμπτωμα άλλων παθήσεων. Η πτώση του άκρου ποδός προκαλεί δυσκολία στη βάδιση αλλά επηρεάζει και την ισορροπία. Συνήθως πρόκειται για βλάβη του περονιαίου νεύρου, το οποίο είναι κλάδος του ισχιακού, υπεύθυνο για την κίνηση της ραχιαίας κάμψης του άκρου ποδιού και των δακτύλων καθώς και για την αισθητικότητα στο εμπρόσθιο και πλάγιο μέρος του ποδιού.

Τα αίτια της πτώσης άκρου ποδός

Η παράλυση του περονιαίου νεύρου και η πτώση του άκρου ποδός είναι αποτέλεσμα παραγόντων όπως:

Α) Εγκεφαλική βλάβη ή βλάβη στο νωτιαίο μυελό (εγκεφαλικό επεισόδιο, εγκεφαλική παράλυση, αμυοτροφική πλευρική σκλήρυνση -πιο γνωστή ως ALS ή νόσος του Lou Gehrig-, Πολλαπλή Σκλήρυνση, Νόσος Πάρκινσον)

Β) Μυϊκές διαταραχές (όπως πχ δυστροφία των μυών, πολιομυελίτιδα κτλ)

Γ) Τραυματισμός νεύρου (Κάκωση πχ κατά τη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων, Δισκοπάθεια,  τοκετός, επισκληρίδειος)

Δ) Μεταβολικά νοσήματα (πχ Διαβήτης)

Ε) Τοξικά αιτία (φάρμακα, μέταλα, έλλειψη βιταμινών, αλκοόλ)

Ζ) Κακοήθεις νεοπλασίες

Η) Διάφορες λοιμώξεις

Θ) Νευρική ανορεξία

Τα συμπτώματα της πτώσης άκρου ποδός

Η πτώση άκρου ποδός δυσκολεύει σημαντικά την καθημερινότητα των πασχόντων, κυρίως σε ότι αφορά τη βάδισή τους. Το πιο χαρακτηριστικό σημείο των ατόμων με πτώση άκρου ποδός είναι ίσως το καλπαστικό τους βάδισμα. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα είναι:

• Πόνος
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Αδυναμία του πέλματος να κάνει στροφική κίνηση
  • Μειωμένη αισθητικότητα στην άνω επιφάνεια του πέλματος
  • Απώλεια λειτουργικότητας στο πέλμα
  • Μούδιασμα και αίσθηση μυρμηγκιάσματος.
  • Σπαστικότητα

Η αντιμετώπιση της πτώσης άκρου ποδός και η συμβολή της Φυσικοθεραπείας

Για τη διάγνωση απαιτείται πλήρες ιστορικό, νευρολογική εξέταση, ορθοπεδική εξέταση, ηλεκτρομυογράφημα, λήψη ακτινογραφιών και μαγνητικής τομογραφίας. Η πτώση του άκρου ποδός μπορεί να αντιμετωπιστεί με διάφορους τρόπους, ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης. Οι τρόποι αντιμετώπισης περιλαμβάνουν:

• Ξεκούραση
  • Εφαρμογή ειδικού νάρθηκα ή παπουτσιού
  • Λήψη βιταμινών
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Χειρουργική επέμβαση.

Η Φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τους πάσχοντες από πτώση άκρου ποδός στην ανακούφιση από τα ενοχλητικά συμπτώματα, την ανάκτηση της λειτουργικότητας του πέλματος και την επανεκπαίδευση της βάδισης με ποικίλες τεχνικές και θεραπείες, όπως:

• Κινησιοθεραπεία (λειτουργική αποκατάσταση και ενδυνάμωση συγκεκριμένων μυϊκών μονάδων στα κάτω άκρα, διατάσεις, τεχνικές κινητοποίησης νευρικού ιστού, ασκήσεις ιδιοδεκτικότητας και κιναισθησίας)
  • Νευρομυική διευκόλυνση (τεχνική PNF)
  • Επιλογή στρατηγικής ελέγχου σωματικής ταλάντευσης (στρατηγική ποδοκνημικής, ισχίου)
  • Βιοανατροφοδότηση με συσκευή biofeedback
  • Θεραπευτική άσκηση (πχ σε πισίνα, διάδρομο βάδισης)
  • Ηλεκτροθεραπεία (Ρωσικά ρεύματα, Φαραδικά ρεύματα και αναλγητικά ρεύματα τύπου Tens ή Διαδυναμικά συνδυασμένα με γαλβανικό)
  • Στοχευμένες ραδιοσυχνότητες (Tecar)
  • Θεραπευτική μάλαξη
  • Kinesiotaping
  • Τεχνική κινητοποίησης μαλακών μορίων με ειδικό εξοπλισμό IASTM (Ergon)

Η πτώση άκρου ποδός μπορεί να δυσκολέψει σημαντικά την καθημερινότητα των ασθενών, γι αυτό συστήνεται η άμεση επίσκεψη στους ειδικούς με την εμφάνιση των πρώτων κιόλας συμπτωμάτων.