Η πτερυγοειδής ωμοπλάτη περιγράφει την ανώμαλη προεξοχή ή κίνηση της ωμοπλάτης όπου το μέσο ή το πλάγιο όριο της ωμοπλάτης προεξέχει υπερβολικά. Αυτό μπορεί να προκαλείται εξαιτίας διαφόρων παραγόντων όπως μυϊκές ανισορροπίες, νευρική δυσλειτουργία κ.α. Η πτερυγοειδής ωμοπλάτη μπορεί να ταξινομηθεί είτε ως στατική (σταθερή θέση) είτε ως δυναμική (σχετιζόμενη με την κίνηση). Η πάθηση μπορεί να επηρεάσει άτομα όλων των ηλικιών και των επιπέδων φυσικής κατάστασης ωστόσο οι αθλητές που εμπλέκονται σε επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες πάνω από το κεφάλι, όπως τα αθλήματα που περιλαμβάνουν ρίψεις ή η άρση βαρών, μπορεί να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Επιπλέον, άτομα με αδύναμους μύες σταθεροποίησης του ώμου και της ωμοπλάτης, τραυματισμούς νεύρων ή υποκείμενες νευρομυϊκές παθήσεις μπορεί επίσης να εμφανίσουν πτερυγοειδή ωμοπλάτη.

Τα αίτια της πτερυγοειδούς ωμοπλάτης

Αρκετοί παράγοντες μπορεί να συμβάλλουν στην εμφάνιση της πτερυγοειδούς ωμοπλάτης, όπως:

• Αδυναμία ή δυσλειτουργία των μυών που ελέγχουν την κίνηση της ωμοπλάτης, όπως ο πρόσθιος οδοντωτός, ο τραπεζοειδής ή ο ρομβοειδής μυς.
  • Τραυματισμοί ή συμπίεση νεύρων, όπως παράλυση του μακρού θωρακικού νεύρου ή βλάβη του επικουρικού νεύρου της σπονδυλικής στήλης.
  • Δομικές ανωμαλίες στην άρθρωση του ώμου ή στην ωμοπλάτη, όπως οστικές ανωμαλίες ή σκελετική δυσκαμψία.

Τα συμπτώματα της πτερυγοειδούς ωμοπλάτης

Αυτή η εξαντλητική κατάσταση μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα ανύψωσης, έλξης και ώθησης βαρέων αντικειμένων, καθώς και την εκτέλεση καθημερινών δραστηριοτήτων, όπως το βούρτσισμα των μαλλιών και των δοντιών ακόμα και το να μεταφέρει κανείς τις σακούλες με τα καθημερινά ψώνια.

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα της πάθησης περιλαμβάνουν:

• Ορατή προεξοχή της ωμοπλάτης.
  • Πόνο ή δυσφορία στον ώμο, στο άνω μέρος της πλάτης ή στον αυχένα.
  • Αδυναμία και περιορισμένο εύρος κίνησης στον ώμο και το χέρι.
  • Δυσκολία στην εκτέλεση δραστηριοτήτων που απαιτούν σταθερότητα και δύναμη του ώμου.

Διάγνωση και αντιμετώπιση της πτερυγοειδούς ωμοπλάτης

Για τη διάγνωση της πτερυγοειδούς ωμοπλάτης είναι απαραίτητη η ενδελεχής αξιολόγηση από επαγγελματία υγείας, όπως φυσικοθεραπευτή ή ορθοπεδικό. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη φυσική εξέταση, αξιολόγηση της κίνησης του ώμου και της ωμοπλάτης, τεστ αντοχής και ενδεχομένως απεικονιστικές εξετάσεις, όπως ακτινογραφίες ή μαγνητική τομογραφία, για τον αποκλεισμό υποκείμενων δομικών ανωμαλιών.

Ο τρόπος αντιμετώπισης της πάθησης εξαρτάται από την υποκείμενη αιτία και τη σοβαρότητα της κατάστασης. Η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει είτε συντηρητικές είτε και χειρουργικές μεθόδους. Οι συντηρητικές μέθοδοι περιλαμβάνουν κυρίως ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα φυσικοθεραπείας με τεχνικές και θεραπείες όπως:

• Κινησιοθεραπεία
  • Υδροθεραπεία
  • Manual therapy (Ackermann method)
  • Μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (Ergon Technique)
  • Kinesiotaping
  • Φυσικά μέσα (SIS, Tecar, Laser, ηλεκτροθεραπεία)
  • Θεραπευτική Μάλαξη
  • Βελονισμός (τεχνική της ξηρής βελόνας)

Σε σοβαρά περιστατικά ή όταν τα συμπτώματα επιμένουν παρά την συντηρητική αντιμετώπιση, συνιστάται η χειρουργική επέμβαση για τη διόρθωση δομικών ανωμαλιών ή την αντιμετώπιση νευρικών τραυματισμών.

Η φυσικοθεραπεία διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην αντιμετώπιση της πτερυγοειδούς ωμοπλάτης. Ένας φυσικοθεραπευτής θα αναπτύξει ένα εξατομικευμένο σχέδιο θεραπείας με βάση την υποκείμενη αιτία και τις ειδικές ανάγκες του ασθενούς. Οι στόχοι της φυσικοθεραπείας είναι η ενίσχυση των σταθεροποιητικών μυών της ωμοπλάτης για τη βελτίωση του ελέγχου και της σταθερότητας της ωμοπλάτης, η διόρθωση των μυϊκών ανισορροπιών, η βελτίωση της στάσης και της ευθυγράμμισης, η βελτίωση του εύρους κίνησης του ώμου και των λειτουργικών ικανοτήτων αλλά και η παροχή εκπαίδευσης σχετικά με τη σωστή μηχανική του σώματος και τα πρότυπα κίνησης για την πρόληψη της υποτροπής.

Η πτερυγοειδής ωμοπλάτη μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη λειτουργία του ώμου και την ποιότητα ζωής των πασχόντων. Η έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική διαχείριση της πάθησης. Η φυσικοθεραπεία προσφέρει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την αποτελεσματική αντιμετώπιση με ένα προσαρμοσμένο πλάνο που στόχο έχει να βοηθήσει τους ασθενείς να ανακτήσουν τη σταθερότητα του ώμου, να ανακουφιστούν από τον πόνο και να βελτιώσουν συνολικά την ποιότητα της ζωής τους.