ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΕΠΩΔΥΝΗΣ ΚΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Το Σύνδρομο επώδυνης κνήμης αφορά την πάθηση εκείνη που εμφανίζει συμπτώματα πόνου στην περιοχή της κνήμης. Είναι μια πάθηση που αφορά κυρίως – αλλά όχι αποκλειστικά – δρομείς εξαιτίας της υπερβολικής καταπόνησης της κνήμης αλλά και την υπέρχρησης των μυών της περιοχής. Επίσης, άτομα που αθλούνται σε έντονους ρυθμούς και τα αθλήματά τους περιλαμβάνουν έντονες αυξομειώσεις στην ένταση της προπόνησης και άλματα, είναι επιρρεπή στην εμφάνιση της πάθησης.

Τα αίτια του Συνδρόμου επώδυνης κνήμης

Το Σύνδρομο επώδυνης κνήμης αποτελεί ένα από τα πιο συχνά σύνδρομα υπέρχρησης. Προκαλείται από την υπερβολική επιβάρυνση που δέχεται το οστό εξαιτίας της επαφής του με το έδαφος. Εκτός από την υπέρχρηση, άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνιση της πάθησης είναι:

• Οι ακατάλληλες επιφάνειες τρεξίματος (πχ σκληρές, ανώμαλες, κεκλιμένες κ.α)
  • Τα ακατάλληλα παπούτσια, πχ λόγω φθοράς
  • Η λανθασμένη τεχνική
  • Η απότομη αύξηση της έντασης, της διάρκειας και της συχνότητας της προπόνησης
  • Η έναρξη της προπόνησης χωρίς το κατάλληλο ζέσταμα
  • Ο υπερπρηνισμός του ποδιού
  • Η έσω στροφή της κνήμης
  • Προηγούμενοι τραυματισμοί στα κάτω άκρα

Τα συμπτώματα του Συνδρόμου επώδυνης κνήμης

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που εμφανίζουν οι πάσχοντες από το  Σύνδρομο επώδυνης κνήμης περιλαμβάνουν:

• Πόνο στην περιοχή της κνήμης τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά την προπόνηση, ο οποίος μπορεί να είναι τόσο έντονος που να αναγκάσει τον πάσχοντα να διακόψει την προπόνησή του
  • Οίδημα στην περιοχή
  • Μούδιασμα στο κατώτερο μέρος του ποδιού
  • Ευαισθησία στην αφή ή την ψηλάφηση.

Η θεραπεία και η Φυσικοθεραπευτική αντιμετώπιση

Η ακριβής και έγκαιρη διάγνωση του Συνδρόμου επώδυνης κνήμης και της συγκεκριμένης δομής που έχει τραυματιστεί είναι το κλειδί για την επιτυχή αντιμετώπισή του, καθώς αναλόγως επιλέγεται η καταλληλότερη θεραπευτική προσέγγιση. Η διάγνωση πραγματοποιείται με λήψη ιατρικού ιστορικού και κλινική εξέταση ενώ ενδέχεται να χρειαστεί και ακτινογραφία ή μαγνητική τομογραφία, ίσως και σπινθηρογράφημα, για να αποκλειστούν ενδεχόμενες άλλες αιτίες πόνου στην περιοχή της κνήμης. Κατόπιν τούτου και με βάση τα αποτελέσματα της διάγνωσης καταρτίζεται ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα αντιμετώπισης που μπορεί να περιλαμβάνει:

• Ξεκούραση
  • Αποφυγή δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Χειρουργική επέμβαση.

Η Φυσικοθεραπεία παίζει καίριο ρόλο στην αποτελεσματική θεραπεία του Συνδρόμου επώδυνης κνήμης και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του θεραπευτικού προγράμματος. Διαθέτει πληθώρα τεχνικών και μέσων που μπορεί να εφαρμόσει για να αντιμετωπίσει τα δυσάρεστα συμπτώματα. Ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα φυσικοθεραπείας για περιστατικά συνδρόμου επώδυνης κνήμης μπορεί να περιλαμβάνει:

• Παγοθεραπεία
  • Ασκήσεις μυϊκής ενδυνάμωσης
  • Κινησιοθεραπεία
  • Dry needling
  • Kinesio taping
  • Φυσικά μέσα (laser, tecar, tens, υπέρηχος)
  • Manual therapy (Ackerman method)
  • Ergon Technique
  • Θεραπευτική μάλαξη.

Η εκμάθηση της σωστής τεχνικής, η χρήση του κατάλληλου εξοπλισμού, η σωστή προθέρμανση με διατάσεις αλλά και η γνώση των ορίων του σώματος μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στην πρόληψη της εμφάνισης του Συνδρόμου επώδυνης κνήμης.