ΤΟ ΓΟΝΑΤΟ ΤΟΥ ΔΡΟΜΕΑ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟΥ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΤΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΤΕ

Η γοητεία του τρεξίματος έγκειται στην απλότητά του. Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα καλό ζευγάρι παπούτσια και είστε έτοιμοι να βγείτε να τρέξετε. Ωστόσο, όπως έχουν ανακαλύψει πολλοί ενθουσιώδεις αθλητές του Σαββατοκύριακου, αυτή η απλότητα μπορεί μερικές φορές να οδηγήσει σε απροσδόκητους τραυματισμούς. Η τενοντοπάθεια του χήνειου πόδα, γνωστή ως “γόνατο του δρομέα του Σαββατοκύριακου”, είναι ένας τέτοιος τραυματισμός.

Τι είναι το γόνατο του δρομέα του Σαββατοκύριακου (τενοντοπάθεια χήνειου πόδα);

Η τενοντοπάθεια του χήνειου πόδα, ή αλλιώς το “γόνατο του δρομέα του Σαββατοκύριακου”, είναι ένας τύπος τενοντοπάθειας που επηρεάζει τους τένοντες γύρω από την άρθρωση του γόνατος, τον ραπτικό, ημιτενοντώδη και τον ισχνού προσαγωγού. Η πάθηση αυτή συνήθως προκύπτει από υπερβολική χρήση ή επαναλαμβανόμενη καταπόνηση του γόνατος, γεγονός που την καθιστά συχνό πρόβλημα για άτομα που ασχολούνται με σποραδικές, έντονες σωματικές δραστηριότητες όπως το τρέξιμο τα Σαββατοκύριακα ή κατά τη διάρκεια περιστασιακών προπονήσεων.

Οι αιτίες

Παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του γόνατος του δρομέα του είναι:

• Υπερβολική χρήση: Η ξαφνική αύξηση της σωματικής δραστηριότητας ή η υπερβολική καταπόνηση του γόνατος χωρίς κατάλληλη προπόνηση μπορεί να οδηγήσει σε τενοντοπάθεια.
  • Ακατάλληλα υποδήματα: Η χρήση ακατάλληλων ή φθαρμένων παπουτσιών τρεξίματος μπορεί να αλλάξει τη μηχανική του βαδίσματος, αυξάνοντας τον κίνδυνο τενοντοπάθειας.
  • Ανεπαρκής προθέρμανση και αποθεραπεία: Η παράλειψη της προθέρμανσης ή/και της αποθεραπείας μπορεί να καταπονήσει τους τένοντες.
  • Μυϊκές ανισορροπίες: Οι αδύναμοι ή ανελαστικοί μύες γύρω από το γόνατο μπορεί να επηρεάσουν τη σταθερότητα της άρθρωσης του γόνατος.
  • Κακή τεχνική: Η λανθασμένη τεχνική τρεξίματος μπορεί να ασκήσει πρόσθετη φόρτιση στο γόνατο και τους τένοντές του.

Τα συμπτώματα

Τα συνήθη συμπτώματα της τενοντοπάθειας του χήνειου πόδα περιλαμβάνουν:

• Πόνο και ευαισθησία γύρω από το γόνατο, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια ή μετά από σωματική δραστηριότητα.
  • Οίδημα γύρω από την πληγείσα περιοχή.
  • Δυσκαμψία ή δυσκολία στην κίνηση της άρθρωσης του γόνατος.
  • Αδυναμία στους μύες που σχετίζονται με την άρθρωση του γόνατος
  • Αίσθηση «σπασίματος» ή «σκασίματος» κατά την κίνηση του γόνατος.

Διάγνωση και θεραπεία

Η διάγνωση της τενοντοπάθειας του χήνειου πόδα περιλαμβάνει συνήθως φυσική εξέταση για την αξιολόγηση του εύρους της κίνησης και της ευαισθησία γύρω από το γόνατο. Ενδέχεται να χρειαστούν και απεικονιστικές εξετάσεις, όπως υπερηχογράφημα ή μαγνητική τομογραφία, ώστε να αποκλειστούν άλλα πιθανά προβλήματα στο γόνατο.

Η θεραπεία για το γόνατο του δρομέα του Σαββατοκύριακου είναι σε γενικές γραμμές συντηρητική και μπορεί να περιλαμβάνει:

• Ξεκούραση ή αποφυγή δραστηριοτήτων που επιδεινώνουν τα συμπτώματα.
  • Φαρμακευτική αγωγή.

Ο ρόλος της φυσικοθεραπείας

Η φυσικοθεραπεία παίζει καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της τενοντοπάθειας του χήνειου πόδα. Οι φυσικοθεραπευτές δημιουργούν εξατομικευμένα προγράμματα αποκατάστασης που μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Κινησιοθεραπεία (διατάσεις, ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις με έμφαση στην ιδιοδεκτικότητα και στην κιναισθησία)
  • Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης (Ackermann)
  • Περίδεση (Kinesio taping)
  • Φυσικά μέσα (παγοθεραπεία, tens, laser, υπέρηχο, tecar, biofeedback, SIS)
  • Βελονισμός (dry needling)
  • Χρήση ορθωτικών συσκευών για την αντιμετώπιση των ανωμαλιών του ποδιού και της βάδισης.
  • Εκπαίδευση του ασθενή και ενημέρωση για την παθολογία του καθώς και για τις δραστηριότητες που μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα ή να τον επιβαρύνουν περισσότερο
  • Θεραπευτική άσκηση (λειτουργική επανεκπαίδευση, ασκήσεις νευρομυϊκού συντονισμού).

Μέσω ενός ολοκληρωμένου προγράμματος φυσικοθεραπείας, οι ασθενείς με τενοντοπάθεια του χήνειου πόδα μπορούν να ανακτήσουν τη δύναμη, την ευλυγισία και την αντοχή της άρθρωσης, ενώ παράλληλα μαθαίνουν τεχνικές για την πρόληψη μελλοντικών τραυματισμών. Για τους δρομείς του Σαββατοκύριακου και για οποιονδήποτε αντιμετωπίζει αυτή την κατάσταση, η συμβουλή ενός φυσικοθεραπευτή μπορεί να είναι ένα σημαντικό βήμα προς την ανακούφιση από τον πόνο, την αποκατάσταση και τη μακροπρόθεσμη υγεία του γόνατος.