ΑΚΑΝΘΑ ΠΤΕΡΝΑΣ ΚΑΙ ΠΕΛΜΑΤΙΑΙΑ ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΙΤΙΔΑ: ΠΩΣ ΒΟΗΘΑ Η ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η πελματιαία απονευρωσίτιδα και η άκανθα πτέρνας είναι δύο συχνές παθήσεις των ποδιών που μπορούν να προκαλέσουν έντονη δυσφορία, επηρεάζοντας την κινητικότητα αλλά και τις καθημερινές δραστηριότητες των ασθενών.

Πελματιαία απονευρωσίτιδα: Αναφέρεται στον εκφυλισμό της ινώδους συνδετικής ταινίας  της πελματιαίας περιτονίας, μιας ζώνης ιστού που συνδέει το οστό της φτέρνας με τα δάχτυλα των ποδιών. Είναι μια από τις πιο κοινές αιτίες πόνου της περιοχής και από αυτή πάσχουν περισσότερο οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες και σε ηλικίες 40-60 ετών. Υπολογίζεται ότι περίπου 10% του πληθυσμού θα παρουσιάσει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του την πάθηση αυτή.

Άκανθα φτέρνας: Πρόκειται για ανώμαλες οστικές αναπτύξεις που αναπτύσσονται στην κάτω πλευρά του οστού της φτέρνας λόγω μηχανικής καταπόνησης του ποδιού. Η άκανθα πτέρνας είναι η πιο συχνή πάθηση της πτέρνας και ταυτόχρονα η πιο επώδυνη και λανθασμένα συγχέεται με την πάθηση της πελματιαίας απονευρωσίτιδας εξαιτίας της εγγύτητας του σημείου όπου εκδηλώνεται ο πόνος και στις δύο παθήσεις. Η άκανθα μπορεί να εμφανιστεί τόσο στο πίσω όσο και στο κάτω μέρος της πτέρνας ενώ κάνει το βάδισμα επώδυνο για τον ασθενή. Σύμφωνα με στοιχεία, η άκανθα πτέρνας εμφανίζεται σε 1 στους 5 ανθρώπους χωρίς απαραίτητα να συνοδεύεται από πόνο ενώ σε αρκετές περιπτώσεις είναι αμφοτερόπλευρη.

Ποιες αιτίες ευθύνονται;

Οι αιτίες που προκαλούν την πελματιαία απονευρωσίτιδα και την άκανθα πτέρνας είναι σε μεγάλο βαθμό κοινές μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Έντονη καταπόνηση
  • Ορθοστασία
  • Ακατάλληλα υποδήματα
  • Παχυσαρκία
  • Ανισοσκελία
  • Πλατυποδία/ πρηνισμός άκρου πόδα
  • Βλαισοποδία
  • Σφιχτοί μύες στη γαστροκνημία
  • Ηλικία (πιθανότερη ηλικία εμφάνισης 40-60 έτη)
  • Το φύλο (οι γυναίκες συγκεντρώνουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν την πάθηση)
  • Σακχαρώδης διαβήτης
  • Άσκηση σε ακατάλληλο έδαφος
  • Επαναλαμβανόμενοι τραυματισμοί

Ποια συμπτώματα εμφανίζουν οι δύο παθήσεις;

Όπως και οι αιτίες, τα συμπτώματα είναι κοινά τόσο στην πελματιαία απονευρωσίτιδα όσο και στην άκανθα πτέρνας. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

• Έντονο πόνο στη φτέρνα, ιδίως μετά από μεγάλες περιόδους ανάπαυσης ή έντονης δραστηριότητας.
  • Ευαισθησία και δυσκαμψία στο κάτω μέρος του ποδιού.
  • Πόνο που επιδεινώνεται με το περπάτημα ή την ορθοστασία.

Οι τρόποι αντιμετώπισης

Σε ότι αφορά τη θεραπεία των δύο παθήσεων, αυτή μπορεί να περιλαμβάνει τόσο συντηρητικές όσο και χειρουργικές μεθόδους. Οι συντηρητικές μέθοδοι περιλαμβάνουν ξεκούραση, χρήση υποστηρικτικών υποδημάτων ή ορθωτικών συσκευών για την ανακούφιση των συμπτωμάτων, φαρμακευτική αγωγή, έγχυση PRP. Σε σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να χρειαστεί και χειρουργική επέμβαση για την αντιμετώπιση των παθήσεων.

Ο ρόλος της Φυσικοθεραπείας

Η φυσικοθεραπεία προσφέρει ένα φάσμα θεραπευτικών προσεγγίσεων για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πελματιαίας απονευρωσίτιδας και της άκανθας πτέρνας. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Δια χειρός θεραπεία, με τεχνικές όπως κινητοποίηση των αρθρώσεων και θεραπευτική μάλαξη των μαλακών μορίων για τη μείωση του πόνου, την ενίσχυση της αιμάτωσης και τη βελτίωση της κινητικότητας των ιστών.
  • Ασκήσεις διάτασης και ενδυνάμωσης, προωθώντας έτσι την καλύτερη μηχανική του ποδιού και μειώνοντας την καταπόνηση της πάσχουσας περιοχής.
  • Τεχνική ξηρής βελόνας
  • Περίδεση (kinesio taping)
  • Ergon technique
  • Φυσικά μέσα (υπέρηχο, παγοθεραπεία, μαγνητικός διεγέρτης, στοχευμένες ραδιοσυχνότητες, laser, tens κ.α) για την επιτάχυνση της επούλωσης, τη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος και την διαχείρηση του πόνου.
  • Χρήση ορθωτικών σύμφωνα με τα αποτελέσματα του πελματογραφήματος και της γωνιομέτρησης (που προηγούνται)
  • Θεραπεία με κρουστικά κύματα, μια μη επεμβατική, καινοτόμος θεραπευτική επιλογή. Η θεραπεία με ακτινικά κρουστικά κύματα περιλαμβάνει κύματα υψηλής ενέργειας που κατευθύνονται στην πληγείσα περιοχή, διεγείροντας τις διαδικασίες επούλωσης, διασπώντας τον ουλώδη ιστό και προωθώντας τη ροή του αίματος. Η θεραπεία αυτή μειώνει τον πόνο, διασπά τις επασβεστώσεις και προάγει την αναγέννηση των ιστών, έχοντας ως αποτέλεσμα βελτιωμένη κινητικότητα και μειωμένη δυσφορία.

Ο συνδυασμός φυσικοθεραπευτικών παρεμβάσεων με τη θεραπεία με κρουστικά κύματα μπορεί να προσφέρει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη θεραπεία της πελματιαίας απονευρωσίτιδας και της άκανθας φτέρνας, αντιμετωπίζοντας όχι μόνο τα συμπτώματα, αλλά και τα υποκείμενα αίτια, ενώ παράλληλα ευνοεί τη μακροπρόθεσμη αποκατάσταση και τη βελτίωση της λειτουργίας του ποδιού.

Η πελματιαία απονευρωσίτιδα και η άκανθα της φτέρνας μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την καθημερινή ζωή, αλλά οι αποτελεσματικές θεραπευτικές επιλογές που διαθέτει η φυσικοθεραπεία, όπως η θεραπεία με κρουστικά κύματα, προσφέρουν ελπίδα για ανακούφιση και αποκατάσταση. Κλείστε το ραντεβού σας για να ανακαλύψετε τις θεραπευτικές επιλογές που θα βοηθήσουν στην ανάκτηση την κινητικότητας και την ανακούφιση από τα δυσάρεστα συμπτώματα που συνοδεύουν τις παθήσεις.