Κάθε τραυματισμός είναι διαφορετικός, τόσο σε ότι αφορά την περιοχή, τα συμπτώματα, την ένταση και τη συχνότητα του πόνου, τη διάρκεια των φάσεων του τραυματισμού αλλά και τον απαιτούμενο χρόνο για την αποθεραπεία. Η φυσικοθεραπεία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας αποκατάστασης. Ένα πρόγραμμα φυσικοθεραπείας, εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε ασθενούς και του τραυματισμού που αντιμετωπίζει προσφέρει ταχύτερη και πληρέστερη αποκατάσταση ώστε να επανέλθει με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο στις καθημερινές ή/και αθλητικές του δραστηριότητες. Πόσο συχνά όμως πρέπει να κάνουν οι ασθενείς φυσικοθεραπείες, υπάρχει ιδανική συχνότητα φυσικοθεραπειών και ποια είναι αυτή;

Πότε πρέπει να ξεκινήσει η φυσικοθεραπεία;

Αν και υπάρχουν πολλοί λόγοι για να κλείσει κάποιος ένα ραντεβού με φυσικοθεραπευτή, ο πιο συνηθισμένος λόγος είναι για να αντιμετωπίσει τον πόνο και την έλλειψη λειτουργικότητας εξαιτίας τραυματισμού ή άλλης αιτίας. Ο τραυματισμός ή η βλάβη των ιστών ή των αρθρώσεών μπορεί να προκαλέσει τη μειωμένη λειτουργικότητα και ως εκ τούτου μειωμένη ποιότητα ζωής . Όταν συμβαίνει αυτό, οι φυσιολογικές διαδικασίες επούλωσης του σώματος αποδιοργανώνονται, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω βλάβη στους ιστούς. Εάν εμφανίζεται πόνος ή η λειτουργικότητα και η ποιότητα ζωής υποβαθμίζονται μετά από έναν τραυματισμό, η επίσκεψη στον φυσικοθεραπευτή είναι απαραίτητη ώστε να επανέλθει η ισορροπία του οργανισμού.

Ένα πρόγραμμα φυσικοθεραπείας είναι επίσης απαραίτητο στις περιπτώσεις κατά τις οποίες:

• Εμφανίζεται ένα «τσίμπημα» σε μια συγκεκριμένη περιοχή του σώματος, μετά από αθλητική δραστηριότητα.
  • Υπάρχει πόνος ή δυσκαμψία στις αρθρώσεις σας και στη σπονδυλική στήλη
  • Παρατηρείται ταχεία αύξηση του πόνου μετά από δραστηριότητα.
  • Η συμμετοχή σε συνήθεις δραστηριότητες, όπως τρέξιμο, άρση βάρους ή ανέβασμα σκάλας γίνεται αδύνατη.

Πόσο συχνές πρέπει να είναι οι συνεδρίες;

Ανάλογα με τη φύση του τραυματισμού, τη διαδικασία θεραπείας και την ατομική ανταπόκριση των ασθενών στη θεραπεία, ο φυσικοθεραπευτής μπορεί να συστήσει οι συνεδρίες να γίνονται έως και τέσσερις φορές την εβδομάδα. Σε γενικές γραμμές και σε ένα μέσο όρο, 3 συνεδρίες την εβδομάδα είναι αρκετές ώστε η φυσικοθεραπεία να αποφέρει τα αποτελέσματά της. Ο φυσικοθεραπευτής μπορεί να συστήσει ένα πρόγραμμα με συγκεκριμένο αριθμό θεραπειών ανά εβδομάδα, οι οποίες όμως μπορεί να μειώνονται όσο προχωρά η θεραπευτική διαδικασία.

Πόσο διαρκεί μια συνεδρία φυσικοθεραπείας;

Συνήθως, οι συνεδρίες φυσιοθεραπείας διαρκούν 30 έως 40 λεπτά. Ωστόσο, αυτό διαφέρει ανάλογα με το άτομο, τον διαθέσιμο εξοπλισμό και τεχνική και εξαρτάται από τις ειδικές ανάγκες της περιοχής που βρίσκεται υπό θεραπεία. Ο φυσικοθεραπευτής, εκτός από το πρόγραμμα που θα εφαρμόσει, θα δώσει στους ασθενείς και οδηγίες και συμβουλές για ασκήσεις που μπορούν να εκτελέσουν μόνοι τους στο σπίτι ή με τη βοήθεια των φροντιστών τους.

Παρόλο που η φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση της διαδικασίας ανάρρωσης και στην ταχύτερη επάνοδο των ασθενών στις αγαπημένες τους δραστηριότητες, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να λαμβάνουν υπόψιν τους οι ίδιοι οι ασθενείς. Ποια είναι αυτά;

• Ακούστε το σώμα σας – Αν πονάτε, θα πρέπει να σταματήσετε άμεσα τη δραστηριότητα. Το σώμα σας σας λέει ότι κάτι δεν πάει καλά και ότι πρέπει να κάνετε ένα διάλειμμα.
  • Ακολουθήστε τις οδηγίες σας-Ακόμη και αν αισθάνεστε καλύτερα, θα πρέπει να εξακολουθείτε να κάνετε τις ασκήσεις σας, να προσέχετε την εργονομία σας που σας έχει συνταγογραφήσει ο φυσικοθεραπευτής σας. Αυτό θα σας επιτρέψει να αξιοποιήσετε στο έπακρο τις συνεδρίες φυσικοθεραπείας.
  • Μη φοβάστε να κάνετε ερωτήσεις-Αν δεν καταλαβαίνετε κάτι κατά τη διάρκεια της συνεδρίας φυσικοθεραπείας σας ή νιώθετε ότι χρειάζεστε περισσότερες εξηγήσεις, μη φοβάστε να κάνετε ερωτήσεις στον φυσικοθεραπευτή σας. Είναι εκεί για να σας βοηθήσει να γίνετε καλύτερα, όχι για να σας κάνει να νιώθετε άσχημα που κάνετε ερωτήσεις.