Η πελματιαία απονευρωσίτιδα αφορά πάθηση του πέλματος και συγκεκριμένα είναι μια επώδυνη φλεγμονή της περιοχής που προκαλεί πόνο όταν το άτομο βαδίζει. Είναι μια από τις πιο κοινές αιτίες πόνου της περιοχής και από αυτή πάσχουν περισσότερο οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες και σε ηλικίες 40-60 ετών. Υπολογίζεται ότι περίπου 10% του πληθυσμού θα παρουσιάσει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του την πάθηση αυτή.

Τι προκαλεί την πελματιαία απονευρωσίτιδα

Η ηλικία φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση της πάθησης καθώς με το πέρασμα των χρόνων το πέλμα χάνει την ικανότητά του να απορροφά τους κραδασμούς και έτσι προκαλείται η πελματιαία απονευρωσίτιδα. Άλλες αιτίες εμφάνισης της πάθησης είναι:

• Η ορθοστασία

• Το αυξημένο σωματικό βάρος

• Η παχυσαρκία

• Οι σφιχτοί μύες στη γαστροκνημία

• Η έντονη καταπόνηση

• Τα ακατάλληλα υποδήματα

• Η κοιλοποδία

• Η πλατυποδία

• Η βλαισοποδία

• Τραυματισμοί που επαναλαμβάνονται

• Σακχαρώδης διαβήτης κ.α

Ποια είναι τα συμπτώματα της πελματιαίας απονευρωσίτιδας

Η πελματιαία απονευρωσίτιδα συνήθως εμφανίζεται με τη μορφή:

• Πόνου στη φτέρνα και κυρίως στο εσωτερικό της, στη διάρκεια της βάδισης και μπορεί να εμφανιστεί είτε στο ένα πόδι είτε σταδιακά και στα δύο

• Πόνου με εφαρμογή πίεσης στην περιοχή

• Πόνου στα πρώτα βήματα της ημέρας

Όταν το πόδι κινητοποιηθεί ο πόνος συνήθως υποχωρεί αλλά αν ο ασθενής δεν αντιμετωπίσει την κατάσταση ο πόνος χειροτερεύει.

Πώς αντιμετωπίζεται η πελματιαία απονευρωσίτιδα

Η πάθηση μπορεί να αντιμετωπιστεί ποικιλοτρόπως ανάλογα με τη σοβαρότητά της. οι συνηθέστεροι τρόποι αντιμετώπισης είναι:

• Ανάπαυση και διακοπή της (αθλητικής) δραστηριότητας

• Θεραπευτική άσκηση (διατατικές ασκήσεις, ασκήσεις νευρομυϊκής συναρμογής – συντονισμού – ισορροπίας – ιδιοδεκτικότητας – κιναισθησίας)

• Χρήση ορθωτικών σύμφωνα με τα αποτελέσματα του πελματογραφήματος και της γωνιομέτρησης (που προηγούνται)

• Χρήση νάρθηκα τις νυχτερινές ώρες

• Δια χειρός θεραπεία

• Περίδεση (kinesio taping)

• Φυσικά μέσα (υπέρηχο,παγοθεραπεία, lasertens κ.α)

• Φαρμακευτική αγωγή

• Χειρουργική επέμβαση, σε σοβαρές περιπτώσεις.

Πολύ συχνά η πελματιαία απονευρωσίτιδα υποχωρεί με τους παραπάνω τρόπους μετά από λίγες ημέρες ή εβδομάδες. Πολύτιμος σύμμαχος για να συμβεί αυτό είναι και η απώλεια βάρους στα παχύσαρκα άτομα αλλά και η χρήση κατάλληλων υποδημάτων.