ΤΕΝΟΝΤΟΠΑΘΕΙΑ ΤΩΝ ΕΚΤΕΙΝΟΝΤΩΝ ΤΟΥ ΚΑΡΠΟΥ (TENNIS ELBOW) ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Η τενοντοπάθεια των εκτεινόντων του καρπού, αλλιώς γνωστή και ως επικονδυλίτιδα αγκώνα ή tennis elbow, αναφέρεται σε σύνδρομο υπέρχρησης λόγω της έντονης και παρατεταμένης χρήσης του καρπού. Ωστόσο ο ορισμός ως επικονδυλίτιδα αγκώνα λανθασμένα έχει κυριαρχήσει όπως και το tennis elbow καθώς η πάθηση δεν αφορά μόνο τους τενίστες. Κύριο χαρακτηριστικό της είναι ο έντονος πόνος στην εξωτερική πλευρά του αγκώνα. Η πάθηση εμφανίζεται συχνότερα σε άτομα που ασχολούνται με χειρωνακτικές εργασίες (πχ προγραμματιστές Η/Υ, μουσικοί, κρεοπώλες, ελαιοχρωματιστές κ.α) ή αθλήματα (π.χ το τένις, το squash κ.α) λόγω της επαναλαμβανόμενης χρήσης του αγκώνα και σε άτομα, κυρίως γυναίκες, ηλικίας 30-50 ετών.

Τα συμπτώματα της τενοντοπάθειας των εκτεινόντων του καρπού

Η τενοντοπάθεια των εκτεινόντων του καρπού εμφανίζει συμπτώματα σταδιακά τα οποία ενδέχεται να επιδεινώνονται όσο ο ασθενής δεν ξεκουράζει τον αγκώνα του. Τα πιο χαρακτηριστικά συμπτώματα είναι:

• Πόνος στην εξωτερική πλευρά του αγκώνα
  • Μειωμένη λειτουργικότητα του καρπού και των δακτύλων
  • Αδυναμία στον καρπό όταν πιάνει κάποιο αντικείμενο
  • Πόνο στο χέρι όταν προσπαθήσει να πιάσει κάποιο αντικείμενο
  • (Πρωινή) δυσκαμψία της περιοχής
  • Μούδιασμα στα δάχτυλα του χεριού
  • Πόνο στο χέρι ακόμα και στις πιο απλές κινήσεις

Πώς αντιμετωπίζεται η τενοντοπάθεια των εκτεινόντων του καρπού

Η πάθηση της τενοντοπάθειας των εκτεινόντων του καρπού μπορεί να διαγνωστεί με κλινική εξέταση , διαγνωστικό υπέρηχο και μαγνητική τομογραφία και κατόπιν ο γιατρός συστήνει τον καταλληλότερο τρόπο αντιμετώπισης. Οι τρόποι αντιμετώπισης συνίστανται σε:

• ΚΑΠΑ (κρυοθεραπεία, ανάπαυση, περίδεση, αποφυγή δραστηριοτήτων που μπορεί να επιδεινώσουν τον πόνο)
  •  Φαρμακευτική αγωγή
  •  Θεραπεία PRP η οποία σε συνδυασμό με την εφαρμογή Tecar έχει αυξημένα ποσοστά επιτυχίας. Η Φυσικοθεραπεία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην επιτυχή αντιμετώπιση της τενοντοπάθειας των εκτεινόντων του καρπού καθώς με διάφορες τεχνικές μπορεί να ανακουφίσει τον ασθενή από τα ενοχλητικά συμπτώματα.

Η τενοντοπάθεια των εκτεινόντων του καρπού μπορεί να αντιμετωπιστεί φυσικοθεραπευτικά με:

• Κινησιοθεραπεία (διατάσεις, ασκήσεις ενδυνάμωσης, ασκήσεις με έμφαση στην ιδιοδεκτικότητα και στην κιναισθησία)
  •  Ειδικές τεχνικές κινητοποίησης (Ackerman)
  • Περίδεση (Kinesio taping)
  • Φυσικά μέσα (παγοθεραπεία, tens, laser, υπέρηχο, tecar, biofeedback)
  • Βελονισμός (dry needling)
  • Εκπαίδευση του ασθενή και ενημέρωση για την παθολογία του καθώς και για τις δραστηριότητες που μπορούν να ανακουφίσουν τα συμπτώματα ή να τον επιβαρύνουν περισσότερο
  • Θεραπευτική άσκηση (λειτουργική επανεκπαίδευση, ασκήσεις νευρομυϊκού συντονισμού).

Η διατήρηση μιας καλής στάσης σώματος και τα τακτικά διαλλείματα μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της πάθησης. Σε ότι αφορά τους αθλητές η εκμάθηση της σωστής τεχνικής θα βοηθήσει στην αποφυγή τόσο της καταπόνησης όσο και του τραυματισμού της περιοχής του αγκώνα.