ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΥΧΕΝΑ ΔΙΚΗΝ ΜΑΣΤΙΓΙΟΥ (WHIPLASH NECK INJURY) ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Ως τραυματισμός αυχένα δίκην μαστιγίου, διεθνώς γνωστός όρος ως whiplash neck injury, ορίζεται ο τραυματισμός εκείνος που συμβαίνει όταν το κεφάλι κινείται προς τα πίσω και μετά προς τα μπροστά απότομα και με δύναμη λόγω πρόσκρουσης με μεγάλη ισχύ, πχ λόγω ενός τροχαίου ατυχήματος. Ο τραυματισμός αυτός ονομάστηκε έτσι καθώς η κίνηση του κεφαλιού «μιμείται» την κίνηση ενός μαστιγίου και πρόκειται για έναν από τους πιο κοινούς τραυματισμούς του αυχένα. Ο τραυματισμός αυχένα δίκην μαστιγίου μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στους σπόνδυλους όσο και στους μύες του αυχένα.

Ποια αίτια μπορούν να προκαλέσουν τον τραυματισμό αυχένα δίκην μαστιγίου;

Ο τραυματισμός αυχένα δίκην μαστιγίου προέρχεται ως αποτέλεσμα μιας πολύ ισχυρής πρόσκρουσης. Τέτοιες ισχυρές προσκρούσεις μπορούν να προκύψουν ως αποτέλεσμα:

• Τροχαίου ατυχήματος
  • Αθλήματα, κυρίως όσα περιλαμβάνουν επαφή με τον αντίπαλο πχ ποδόσφαιρο, πολεμικές τέχνες
  • Πτώσεις πχ από σκι, από ποδήλατο και απλές πτώσεις
  • Καταδύσεις
  • Extreme sports
  • Σωματικές επιθέσεις – κακοποιήσεις
  • Άλλες δραστηριότητες που μπορούν να προκαλέσουν την απότομη επιτάχυνση και επιβράδυνση του αυχένα.

Ποια συμπτώματα εμφανίζει ο τραυματισμός αυχένα δίκην μαστιγίου;

Τα συμπτώματα που εμφανίζουν όσοι αντιμετωπίζουν τραυματισμό αυχένα δίκην μαστιγίου περιλαμβάνουν:

• Πόνος στον αυχένα που μπορεί να αντανακλά και έως τα χέρια ή τους ώμους
  • Δυσκαμψία του αυχένα
  • Πόνος στον ώμο ή την ωμοπλάτη
  • Ζαλάδες
  • Θολή όραση
  • Αίσθημα κόπωσης
  • Προβλήματα συγκέντρωσης και μνήμης
  • Πονοκεφάλους
  • Εμβοές στα αυτιά
  • Διαταραχές στον ύπνο
  • Ευερεθιστότητα
  • Χρόνιος πόνος στον αυχένα, τους ώμους ή το κεφάλι
  • Αδυναμία ή μούδιασμα στα χέρια.

Πώς αντιμετωπίζεται ο τραυματισμός αυχένα δίκην μαστιγίου;

Η διάγνωση του τραυματισμού γίνεται με λήψη ιστορικού, κλινική εξέταση, ακτινογραφίες και μαγνητική τομογραφία και ανάλογα με τα αποτελέσματά τους αποφασίζεται ο καταλληλότερος τρόπος αντιμετώπισης. Οι τρόποι αντιμετώπισης του whiplash neck injury περιλαμβάνουν:

• Ανάπαυση
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Χρήση κολάρου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα

Η Φυσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά τους ασθενείς που αντιμετωπίζουν τραυματισμό αυχένα δίκην μαστιγίου με ποικίλους τρόπους, τεχνικές και θεραπείες. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται:

• Παγοθεραπεία
  • Υδροθεραπεία
  • Manual therapy
  • Dry needling
  • Ηλεκτροθεραπεία
  • Kinesiotaping
  • Κινητοποίηση του νευρικού ιστού
  • Ασκήσεις ενδυνάμωσης με έμφαση στη σταθεροποίηση της περιοχής και αύξησης της ελαστικότητας
  • Συμβουλές εργονομίας και σωστής στάσης του σώματος.

Κάποιοι ασθενείς εμφανίζουν χρόνιο πόνο στον αυχένα ή το κεφάλι μετά από τραυματισμό δίκην μαστιγίου. Επίσης, δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο μετά από τραυματισμό δίκην μαστιγίου, οι ασθενείς να υποφέρουν από μετατραυματικό στρες ή κατάθλιψη και σε αυτές τις περιπτώσεις θα χρειαστεί η βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή.